SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Afspannen schapenweide
Geschreven door douglas op 03/06/2012

Hallo,

Ik zou enkele schapen willen houden in mijn tuin. Deze bestaat uit ongevaar 3000 m¬? grasland. Mijn vraag is welke afsluiting ik hiervoor het best gebruik. Ik bedoel hiermee welk soort draaddikte van ursusdraad, paalafstand, welke palen ik hiervoor het best zou gebruiken, op wat ik moet letten........enz.
Ook het aantal schapen - ik had gedacht aan 4.
Graag jullie reaktie,

Thx,

Reacties
Geschreven door marc carrebrouck op 28/06/2012

Hallo,
Ik zou eerst keuze maken welk ras je neemt , want sommige kunnen over 1 m springen , als je 1m20 hoogte neemt ben geruster en veiliger ook van buiten af .
groeten marc

Geschreven door hans v op 26/06/2012

Qua prijs/kwaliteit verhouding zou ik u het volgende aanraden :
- betonnen palen van 1,8m hoog, die 70 cm in de grond geplaatst worden
- palen 3m van elkaar
- op de hoeken : hoekpalen met schoor
- er bestaat nu specifieke schapenursus, met mazen van 5cm op 10cm, hoogte 1m is voldoende
- boven de ursusdraad is een prikkeldraad een optie

Aantal schapen, is tevens afhankelijk van gekozen ras, vruchtbaarheid van de weide, bemesting.
In de regel spreekt men van 10 moederschapen op 1 hectare, dus in uw geval 3 schapen (+ lammeren).

mvg

Geschreven door serge op 15/06/2012

hallo! ursus 1M hoog + 1 rank barbedwire 20 cm hoger. Palen in kastajane 1,8 m elke 2,5 m. U mag ook een electric wire installeren 40 cm boven grond zo willen uw schapen niet op de ursus gaan. goodkoop en zeer sterk materiaal bij www.alliancepastorale.fr

Geschreven door Dirk Mortier op 13/06/2012

Kijk eens op www.mortier.eu . Hierop vind je onze zelfgemaakte omheiningen. Ik had vroeger kastanjehouten fencing, maar de schapen gaan met hun poten op de onderste draad staan waardoor deze na 6 jaar volledig scheef en kapot was. Nu staat er een Pos & Rail met een schapendraad tegen en een stuk Palissade. Deze gekloven eikenhouten omheinngen zijn niet goedkoop, maar zeer doeltreffend.