SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Beginneling vraagt advies: welk ras en hoeveel?
Geschreven door Emmanuel op 15/01/2012

Wij hebben in Westouter een weide van ongeveer 35 are waar een hoogstamboomgaard op staat, en een 'luxueus' schuilhok. De weide is niet bij ons thuis. Welke rassen zijn best in staat om zelfstandig te lammeren? Hoeveel ooien, met in het voorjaar en zomer hun lammetjes erbij, kan ik op 35are laten lopen. Zijn er rassen waarvan de ram het hele jaar erbij kan blijven?

Reacties
Geschreven door hans v op 01/03/2012

Niet helemaal akkoord met het voorstel om te dekken met een ?©?©njarig ramlam.
Als je kiest voor een ram die minstens 3 ?† 4 jaar oud is, heb je enige voordelen :
- zijn goede dekking is normaal gezien bewezen
- afstammelingen zijn gekend, zodat afwijkingen op de rasstandaard (bvb witte vlekjes) grotendeels uitgesloten zijn
- zijn karakter is gekend, zodat je weet of je te doen hebt met een agressiever dier
- een ramlam van het voorjaar 2011 bereikt slechts zijn optimale grootte en gewicht in 2003, de kwaliteit van de ram is bepalend voor de kwaliteit van de lammeren
mvg

Geschreven door Emmanuel op 22/01/2012

Bedankt alvast voor jullie reacties! Ivan, ik zou met plezier willen ingaan op uw vriendelijk aanbod. Mail je me even via emm71@telenet.be?

Geschreven door ivan dujardin op 20/01/2012

Kan mening van Steven bijtreden. Mij werd altijd geleerd dat +/- 13 schapen per hectare kan gehouden worden met in de zomer de lammeren erbij. In jouw geval zal je inderdaad niet aan hooien moeten beginnen. Wellicht zal bijvoederen in de winter ook een must zijn. Mocht je ge?Ønteresseerd zijn in een babbel rond ervaringen met Ardense Voskop en Vlaams kuddeschaap, dan ben je welkom in Ieper.

Geschreven door steven op 20/01/2012

Afhankelijk van hoe intensief je werkt (bemesting, graslandbeheer e.d.) wordt er gerekend op 10 tot 15 ooien+ de geboren lammeren per hectare. Dit is nog inclusief productie van hooi (maar dat zal op 35are niet erg praktisch zijn).
bvb. Suffolks waarvan de lammeren op stal worden afgemest gaan eerder naar 15 ooien/ha, extensief houden zal zeker onder de 10 ooien uitkomen. Dus ik denk dat je op 35 are met een 3, 4 ooien goed zit. Ik zou de weide indelen in 2 of 3 als dat kan en ?©?©n stuk afmaaien in het voorjaar. Je kan in plaats van een ram te houden elk najaar een ramlam kopen dat je na de dekperiode verkoopt. Je hoeft dan geen ram te houden gedurende de rest van het jaar wat voordelen heeft (het zijn vaak oudere rammen die problemen geven , breken, agressie)
Qua rassen zijn de meeste SLE rassen goed. Ik denk dat de Vlaming meer zorg behoeft bij het lammeren omwille van de soms grote worpen (3 of 4 -lingen).