SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

voskop met horens gezocht
Geschreven door Karsten Van Lil op 30/10/2011

Op de website van het nederlandse levende have las ik dat een van de kenmerken die een voskop van z'n "neefjes" de solognote en de coburger fuchs onderscheiden de grote gedraaide horens zijn. Ik wou dat graag eens zien maar vind nergens voskoppen met mooie gedraaide horens terug, hoe komt dat? Wie weet waar ik moet zoeken?

Reacties
Geschreven door Bert Verbist op 26/11/2011

Ook wij hebben elk jaar enkele rammen met gedraaide horens. Om praktische overwegingen (dieren met horens blijven hangen in de elektriciteitsdraad of gebruiken ze om de omheining te forceren) worden die bij ons niet aangehouden. Als er een duidelijke interesse voor is, mag je volgende zomer wel eens komen kijken.

Geschreven door Karsten Van Lil op 25/11/2011

Marc, ik heb ze ondertussen gezien (op kapaza). Zijn er nog fokkers die voskoppen met horens kweken, kwestie van ons levend erfgoed te behouden ipv er een solognote of coburger fuchs variant van te maken;-)?

Geschreven door Karsten Van Lil op 25/11/2011

Dag Marc, hebben we het degelijk over gedraaide horens en heb je evt een foto?

Geschreven door Marc Temmerman op 22/11/2011

Dag Karsten,
gehoornde voskoppen zijn er inderdaad. Ik heb jaarlijks 1 tot enkele gehoornde ramlammeren. Niet altijd groeien de horens goed uit, deze hou ik voor de slacht. Ben nu zelf aan het selecteren naar rammen met horens en baarden (manen). Niet zo makkelijk, maar ik verwacht binnen 2-3 jaar toch wel resultaat.