SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Limburgse Kraagduif
Geschreven door Ronny van Wouw op 13/06/2011

Vorige winter is hier bij ons in Wildert een duif aangekomen op onze hof. We hebben dit dier eten gegeven en als dusdanig ook aangetrokken, dierenliefhebber zijnde.
Deze duif viel op door haar kraag. Nazoekwerk op internet bracht mij bij de Limburgse Kraagduif. De duif is niet geringd. Instanties van dierenrechten wisten mij te vertellen dat dit een beschermde soort is die z?©?©r zeldzaam is, en dan nog zeker in het wild vermits ze niet geringd is. Op dit ogenblik is de duif zo aanhankelijk dat ze door raam of deur binnenkomt wanneer ze daar de kans toe ziet. Toen het een poos geleden zo warm was en het raam ‚Äòs nachts bleef open staan kwam ze zelfs aan mijn hoofd op het bed liggen.
Mij lijkt dit voor een (wilde?) duif zeer vreemd dat ze zo aanhankelijk geworden is. Kan iemand mij verder helpen met info over kwekers en over dit ras ?
Is het daadwerkelijk zo zeldzaam? Is het een beschermd ras? Is het normaal dat deze duif zo tam is?
ronny.van.wouw@telenet.be

Reacties
Geschreven door Patrick Maes op 14/06/2011

Ronny,

Sierduifjes kunnen inderdaad heel tam worden !

Postduiven en alle afgeleide rassen zijn helemaal geen beschermde diersoort, de Limburgse Kraagduif is wel een heel zeldzaam ras. Dat de duif geen ring heeft betekent nog niet dat het een wild dier is.

Misschien kan via hier de eigenaar toch nog opgespoord worden, want bij de zeldzame rassen is elk dier van tel... Of zoek je zelf een compagnon voor je duif...