SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Welke schapen voor het drijven met border collie?
Geschreven door Koether christophe op 26/04/2011

Ik start met het drijven van schapen maar zou men kudde uitbreiden met "het ideale schaap". Iemand ervaring?

Reacties
Geschreven door Guido Creylman op 05/11/2011

In Essene werkt de schapendrijversclub met Drentse Heideschapen. Die schapen zijn ondertussen al wat honden gewoon en zijn daardoor ideaal om als beginneling het schapendrijven te leren (of aan te leren). Op andere plaatsen weet ik dat ze ook met Ardense voskoppen werken duus daarmee zou het ook moeten kunnen lukken. Om als beginneling alles zelf te ontdekken is niet zo simpel daarom is het altijd goed dat je eens (of een paar keren) bij een ervaren schapendrijver gaat horen.

Geschreven door marc vervaecke op 19/06/2011

ik heb zelf een kudde houtlanders en werk daar met mijn honden van het ras gos d'atura catala mee. Dit lukt vrij aardi.
een kleine randbemerking: ik heb zelf meermaals vastgesteld dat zelfs met een ervaren hond het moeilijk om schapen te verplaatsen die niet aan een hond gewend zijn.

Geschreven door Koether christophe op 05/05/2011

Van harte bedankt voor uw reactie!
Ik heb melkschapen en had dat al horen zeggen, daarom denk ik eraan uit te breiden. Maar Vlaamse schapen zal mijn hond zeker moeten drijven. Het is vooral voor de periode dat hij het drijven moet leren dat ik het ideale schaap zoek want alles moet later rustig gebeuren. Het is de bedoeling schapen via de openbare weg om te weiden. voskop of houtlander heeft mogelijk ook een ander graasgedrag dan de Vlaamse die graag rijk grasland hebben. Goede tip! Maar mijn enige bedenking is nog dat er al zoveel zijn en ik dacht een zeldzamer ras te steunen. Maar ten slotte is het wel om de hond te leren dus zal ik niet te kieskeurig mogen zijn.

Geschreven door Karsten op 30/04/2011

Ik doe zelf ook aan schapendrijven en kan je het volgende laten weten:
Neem beter geen volwassen rammen of ooien met lammeren want die dieren hebben snel door dat ze me een onervaren hond te doen hebben die ze makkelijk een schapentrauma kunnen bezorgen. Kies ook geen flessenlammeren want die zijn al zo sociaal ingeprent dat hun instinct om weg te lopen voor een roofdier weggedesensibiliseerd is. Kies geen lowlandrassen of andere zwaargebouwde rassen want na een tijdje lopen zijn die moe en kunnen zich dan ook verzetten tegen je hond. Kies ook geen highlandrassen als beginneling want die zijn zo snel en schichtig dat je hond ze gegarandeerd over of door de omheining jaagt.Kies ook geen melkschapen want die hebben eigenlijk geen kudde instinct. Ikzelf zou je jaarlingooien van het ras voskop en houtlander aanraden als beste keuze; makkelijke schapen die meestal erg zelfredzaam zijn, een goed kudde instinct hebben, goed lopen en eigenlijk heel goedkoop zijn in aanschaf en onderhoud, (zeker als je er instandhoudingssubsidies voor aanvraagt)en ook niet zo zwaar wat dan weer interessant is als de kudde je omverloopt in het begin! Kijk zeker ook eens op de site van het bordercollieforum, dar vind je ook waar je het best les kan nemen bij jou in de buurt!