SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

kleurslag bij het steenkonijn
Geschreven door bart willemsen op 20/04/2011

hallo iedereen,

Deze winter had ik mij een koppel steenkonijnen aangekocht op de kleinveetentoonstelling van Merelbeke. 2 prachtige haaskleurige dieren. Het mannetje had 93,5 punten gekregen en het vrouwtje 95 punten. Geen hoogvliegers ,maar wel mooie en vooral plezante beestjes. Nu, met de lente in het land is mijn eerste nestje geboren. Nu tot mijn grote verrassing zit er in dit nest een vaal jong!? Pracht van een beestje!!!! Maar zijn er nog steenkonijnenkwekers die dit hebben voorgehad? En zo ja, waarom komen we ze dan zo weinig tegen? Of is dit een toevalsproductje?
Laat het mij in ieder geval weten.
groeten Bart,

Reacties
Geschreven door Alex Deconinck op 02/12/2011

Bij konijngrijze Steenkonijen worden regelmatig Chinchillakleurige Steenkonijnen geboren. De oorzaak hiervan is dat in het verleden het ras Klein Chinchilla werd ingekruist. Trouwens, het oorspronkelijke Steenkonijn was verdwenen en werd opnieuw gecre?´erd. Onze zeldzame huisdierrassen zijn niet altijd zo authentiek.

Geschreven door Bram De Rudder op 21/04/2011

Bart,

het gaat hier waarschijnlijk om een terugslag naar het ras of een van de rassen die zijn ingekruist om de haaskleur te verkrijgen. Er zijn twee opties; opeten of mee verder doen.