SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Mechels hoen met ontstoken hak.
Geschreven door Hilde Degraen op 03/02/2011

E?©n kip mankte. Bij controle bleek ze een dik opgezet gewricht te hebben ter hoogte van de hak.
Nu blijkt er een andere kip in dezelfde toom een zwaar ontstoken hakgewricht te hebben. Een ontsteking waar alle vormen van etter uit de open geduwde wonde kwamen.

Ik heb zo veel mogelijk etter verwijderd en er iets opgedaan om te ontsmetten en de genezing van de wonde te bevorderen.
Ik maak zo nog even een gel om de wonde te laten genezen.
Als dit niet lukt, of echt verbetering waarneembaar is, wordt het dier uit zijn lijden verlost.

Mijn vraag is: heeft iemand dit al ooit waargenomen?
Zo ja: wat heb je er aan gedaan om het te behandelen en had de behandeling succes?

ben benieuwd!!

Reacties
Geschreven door hilde Degraen op 05/02/2011

Ik was dus eerder vandaag te snel...
Het dier zit op school... ben het net gaan behandelen.

Ik heb een gel gemaakt die diep indringt met antibacteri?´le, pijnstillende werking.
De gelukte combinatie ( water en oliecomponent) is nieuw voor mij.
Ik wil het eventjes uitproberen.
Bij onvoldoende resultaat op korte termijn, wat re?´el is aangezien de ernst van de aandoening ( te laat ontdekt wegens afwezigheid van ondergetekende gedurende 2 weken), ga ik bij de veearts inderdaad iets oppikken om in te spuiten...

Het recept zet ik vandaag nog op mijn blog: http://hildedegraen.wordpress.com/ dan kunnen ook de ge?Ønteresseerde leerlingen mee aan de slag :-)

Geschreven door hilde Degraen op 05/02/2011

Dank je wel voor de reactie!

Ik wacht nu even af tot maandag. Anders kan ik inderdaad het in te spuiten medicijn ophalen en zelf inspuiten...

Geschreven door Michiel Martens op 03/02/2011

Als de ontsteking nog actief is inwendig, is het best om naar de veearts te gaan. Deze kan een product inspuiten tegen de ontsteking. Dat werkt het snelst. Als de ontsteking niet meer actief is, kan uitwendige wondverzorging voldoende zijn.
Dit is wel een eigenaardige plaats om een ontsteking te krijgen. Meestal gebeurt zoiets aan de voetzolen.