SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

varkens in de natuur
Geschreven door RvdAalst op 10/12/2010

Voor mijn studie ben ik bezig met een onderzoek over varkens in de natuur.
Ik kom uit Nederland, dus ik voornamelijk naar de Nederlandse natuur gekeken.
Nu was mijn vraag of er in Belgie ook mensen zijn die hun varkens in het bos hebben lopen. Zoja, wat zijn de ervaringen en wat zijn de effecten op de natuur.

Alvast bedankt.

Reacties
Geschreven door Brechtlaukens op 05/05/2011

Als toekomstig bioloog en (Extensief) varkenshouder heb ik toch enige problemen met deze titel.

Waar trek je de lijn voor natuur ?

In belgi?´ kan je enkel nog halfnatuurlijke systemen vinden. En vaak worden vb. extensief beheerde hoogstamboomgaarden waar vroeger vele boeren hun varkens op lieten grazen ook nog gezien als natuur. Zulke systemen moeten nog wel te vinden zijn.

In Walloni?´ zijn idd nog enkele kwekers met "vrij" lopende varkens, maar natuur, dat niet als je ziet wat ze nog extra bijkrijgen. Vaak staan ze ook te dens om nog fatsoenlijke natuurwaarden over te houden.

Wijzelf proberen onze varkens op een hoogstamboomgaard in wording (Nu half populieren/ half jonge boomgaard) te houden (Zie topic wolvarkens). Maar natuur zou ik het zeker niet noemen.
In Hongarije zijn er systemen waarbij men dit ras een groot deel van de groei vrijlaat, mss moet je daar eens polsen voor varkens in de natuur.

(Ps. Ik hoop zelf om ooit de lokale natuurpunt-organisatie te kunnen overtuigen om natuurbegrazing met varkens te doen. Wie als jij weet hebt van dergelijke projecten ben ik ook geintresseerd.(Brechtlauken@yahoo.com))

Geschreven door Karl T. op 09/04/2011

Dat er invloed van varkens op de natuur cfr. het bos is, is logisch maar daarom hoeft ie niet schadelijk te zijn. Zolang het maar extensief gebeurt. Want trop is teveel,non?
Kijk maar naar de everzwijnen, de voorouders van het varken. Ze woelen de bovenste laag in het bos om en voorkomen dat deze compacteert zodat zaden veel sneller tot ontwikkeling kunnen komen ?©n verspreiden ook nog eens zaden door hun mest.

Geschreven door Rob van Opstal op 17/12/2010

er zijn bij mijn weten in de ardennen zeker boeren die de varkens vrij mesten en de laatste maand in de stal afmesten. ik heb toevallig een partij van dat vlees aangeschaft om te vergelijken met het pi?´traine vlees...het laatste is TOCH smakelijker, is overigens ook scharrelvlees in de ruimste zin van het woord,maar niet in een bos!