SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Samenleven met de vos
Geschreven door Kristof Sprengers op 09/12/2010

In het artikel in de laatste nieuwe ark wordt de link gelegd tussen veel vossen en natuurgebieden.
Ik woon zelf op het platteland met achter mij natuurgebied 400 hectare( waar gejaagd wordt) en voor mij zo een 400 hectare landbouw gebied. Dit jaar hebben de jagers hier 12 vossen geschoten, en allemaal zonder uitzondering in het landbouwgebied.
Het Zijn vooral de enorme
maisculturen die hier voor verantwoordelijk zijn, vossen kunnen hierdoor kilometers rondtrekken zonder gezien te worden.Ik denk dat de schrijver van het artikel hier nogal kort door de bocht gaat.Maar ja als er iets mis gaat op het platteland dan is het altijd de schuld van die mythische "groene jongens".
Groeten Kristof, groene jongen ?©n Sle lid.

Reacties
Geschreven door Karl T. op 08/04/2011

Als ik dit alles lees is er steeds maar ?©?©n schuldige, de vos.. Een kolfje naar de hand van het grootste roofdier, de mens. Daarbij nog het argument dat in de dierenwereld dit ook zo is bij voedselconcurrenten en de oplossing is simpel: uitroeien of beheersen met afschotquota.Ik noem dit een staal van hautaine arrogantie van de mens.Al eens afgevraagd waarom er zoveel vossen zijn? En wie daar de oorzaak van is?Niet de vos want in natuurlijke ecosystemen geeft ie geen overlast. Maar zoals steeds ontstaan plagen doordat de mens het natuurlijk systeem helemaal ontwrichts.Oa. door zijn ongebreidelde hebzucht en luiheid. Kijk mmaar naar Japan met zijn kernprobleem, VS met olierampen,....
Er is geen overbevolking van vossen maar van homo sapiens of de "wijze mens".7 Miljard notabene!! Een vos weet niet beter dan zijn instincten te volgen, een mens kan nadenken en oplossingen zoeken. Maar hier komt zijn legendarische luiheid weer de kop opsteken, het mag niks kosten(noch geld noch energie)!
Vlaanderen is wel het summum van onverdraagzaamheid, zelfs t.o.v. zijn eigen soortgenoten (Walen) en daarom dat extremisme er zo welig tiert. Dit gaat onze soort de kop ooit nog kosten, vraag is hoelang nog?

Geschreven door Vandyck Stijn op 17/03/2011

Ik kreeg eergisteren van een kameraad 4 ganzen die door omstandigheden weg moesten.
Bij hem liepen ze al een aantal jaren in een open weide, ze hadden er zelfs jongen gehad...
Nooit heeft hij ?©?©n gans verloren aan de vos, dus heb ik ze met een gerust hart in mijn weide losgelaten, want de vos vangt kippen maar geen ganzen...
Ik woon trouwens maar enkele km van mijn kameraad, we wonene allebei in de ardennen.
Na de eerste nacht miste ik al een gans, ik ben ze gaan zoeken en heb ze achteraan in de weide gevonden, de helft opgegeten.
Blijkbaar was ze te zwaar om mee te nemen, dus heeft hij ze terplaatse maar opgegeten.
Als ik nu ook al een goed afsluitbaar nachthok voor de ganzen moet bouwen, waar gaat dit eindigen?
Mijn 25 schapen moet ik al binnen zetten om te laten aflammeren, anders verdwijnen er zeker en vast lammetjes.
Ik vind onze vlaamse ganzen prachtige dieren, maar ik durf er geen aanschaffen...

Geschreven door Tim Arts op 14/01/2011

BESTE
inderdaad van dit laatste "uitzonderingen bevestigen de regel"
spijtig genoeg was vroeger een hond of zelfs diefstal het iets meer voorkomende
beide heb ik dus ook zelf meegemaakt

maar wat nu aan het gebeuren is
schrijf ik toe aan roofdieren zoals een vos of marter
ik hou van de natuur en al wat erin leeft
en die dieren hebben ook recht op bestaan
maar wat doen wij met het verlies wat we geleden hebben

als de boel onder water heeft gestaan kan de boer rekenen op een compensatie voor zijn verloren gewassen, idem voor bepaalde ziektes
het dekt de kosten niet maar je krijgt toch iets
om weer aan de slag te gaan
dit moet toch ook voor ons uit te werken zijn ?
is dit ook niet een geval van wildschade ?
mvg Tim

Geschreven door Van Den Borre op 12/01/2011

Wie zegt dat het altijd de vos is? Hij heeft wel le en serieus. Maar bij ons durven nogal wat onverlaten 's nachts hun hond uit te laten en ik heb zelf reeds de politie moeten verwittigen om agressieve honden die het op mijn kippen gemunt hadden te vangen. Ze kruipen gewoon onder het hek. En wie bijt 's nachts soms schapen dood? Loslopende honden. Dan komt het eigenaartje wel schoorvoetend af. Zeg niet te gauw: het was weer de vos. Bovendien liggen andere rovers ook op de loer zoals steenmarters en zelfs ratten. Ik sluit nu terug alles zorgvuldig af maar mijn laatste verlies van 6 kippen ineens was waarschijnlijk gewoon diefstal.

Geschreven door Vandyck Stijn op 09/12/2010

Ik zou even willen reageren over het onderwerp afspanning en/of huisvesting.
Ik ben zelfstandig plaatser van afspanningen allerlei,ik heb dus al enkele kippenrennen gemaakt die "vossenbestendig" moesten zijn en heb dus wel kennis van zaken.
Ik kan u verzekeren dat zo een ren vrij kostelijk is en voor hobbyisten niet haalbaar is om te maken.
De vos is namenlijk een meester in onder of overkruipen van afspanning, stroomdraad helpt nauwelijks, de draad moet van zware kwaliteit zijn anders gaat hij er gewoon door...
De prijs is natuurlijk in verhouding...
Een kleine ren van enkele m¬? is nog haalbaar, maar een kweker die graag 10 of 15 dieren houdt heeft al snel een ren nodig die enkele duizenden euro's kost...
En is die dan 100 procent zeker dan een hongere vos in de wintermaanden niet binnengeraakt?
Als er volgens mij niet dringend iets aan het vossenprobleem gedaan wordt, gaan er steeds minder en minder mensen pluimvee houden.

Geschreven door Kristof Sprengers op 09/12/2010

Ik heb zelf brabantse hoen, zilverbrakels; ronquieres kalkoenen en eend van vorst rondlopen,
Ze lopen heel de dag vrij rond en elke avond gaan ze in ren gekoppeld aan het nachthok.Deze ren heeft mij welgetels 100€ gekost, ik heb er enkel 2 stroomdraadjes rondgespannen.Na een jaar heb ik welgeteld 3 kippen verloren aan een vos en enkel omdat ik het hok 's avonds vergat te sluiten.
Een beetje creativiteit en verdraagzaamheid brengt een mens h?©?©l ver.
trouwens we hebben hier in vlaanderen de beste internationaal erkende vossen expert rondlopen, maar naar zulke mensen wordt blijkbaar niet geluisterd. Het feit dat er nu terug meer vossen rondlopen heeft vooral te maken met het feit dat er in de ons omringende landen gestopt is met de bestrijding van de vos in functie van hondsdolheid,omdat dit kompleet zinloos is.

Geschreven door Michiel Martens op 09/12/2010

Akkerland mag dan wel handig zijn voor de vos om te gaan stropen en zich te verplaatsen, ik kan mij maar moeilijk inbeelden dat vossen hun burchten maken op het akkerland. Bijgevolg maken ze hun nest en planten ze zich voort in natuurgebieden.
Dat vossen de maisvelden gebruiken als sluipwegen verklaart waarom ze er geschoten worden.

Het probleem is dat er vandaag een overpopulatie is aan vossen. Dat verklaart waarom er niet alleen last is op het platteland, maar nu ook in woonwijken en meer bebouwde regio's. Vroeger werd de vos veel meer bejaagd. Nu niet meer, waardoor er een overpopulatie is gekomen. Aangezien een vos weinig tot geen natuurlijk vijanden heeft bij ons, zal dat feit alleen maar tot blijvende overlast zorgen wanneer er telkens nieuwe vossen geboren worden die verstoten worden en zo naar achtertuinen en dorpskernen gedreven worden.

Een natuurlijke vijand van de vos is de mens. Het is dus volstrekt natuurlijk dat de mens zijn domein beschermt en de vos een risico neemt door dat domein te betreden. Zo gaat dat in de dierenwereld, de natuurlijke groene wereld. Langs de andere kant behoort actieve uitroeiing zoals vroeger niet tot de dierenwereld en dus niet tot een groene wereld.

Voor mij is het zaak om de vos te beschermen in zijn bestaan ?©n de mens te beschermen tegen overpopulatie aan vossen. Regulatie van de overheid zou ideaal zijn om criteria te objectiveren. Dit gecombineerd met individuele inspanningen op gebied van omheiningen/afrasteringen zou het voor iedereen mogelijk moeten maken om dieren te houden.

Ik denk dat dit een echte groene kijk is op de situatie. Het probleem met wat u noemt 'groene jongens' is dat ze niet naar dit evenwicht streven maar eerder tegen alles wat 'mens' is, zijn. Zelfs als het gaat over het houden van (zeer zeldzame) dieren.

Ze vertellen dat vossen de zwakke dieren nemen. Ze nemen echter de grootste eerst en liefst zoveel mogelijk. Ze spreken over surpluskilling omwille van het gekakel in een gesloten hok, terwijl een vos alles doodt ook als het op een hele grote open weide loopt. Ze spreken over de ultieme oplossing, maar die kan niemand betalen.