SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Kippen in de winter
Geschreven door Vandyck Stijn op 02/12/2010

Ik woon in de ardennen, en ik heb de indruk dat mijn kippen het erg zwaar hebben met de strenge vorst hier.
Ik kan het kippenhok al vorstvrij houden, maar toch...
Bestaan er geen voedingssublementen die ik kan bijvoederen in de winter?

Reacties
Geschreven door hilde Degraen op 07/01/2011

Ik pas het voer voor mijn kippen aan naargelang het seizoen.
Bij extreme koude voeg ik boekweit, kemp ( hennep) en zonnebloempitten toe aan de ongekapte korrel ( = bulk, er gaan immers te veel vitaminen en mineralen verloren).
Houd de koude aan, gaat er nog wat extra ma?Øs bij.

Vanaf het moment dat de t¬? stijgt wordt de kemp niet meer toegevoegd.
De verwarmende boekweit dient vermeden te worden vanaf het moment dat de zon weer gaat schijnen. Dit mineraalrijk "graantje" heeft immers een fotosensibiliserende ( licht gevoeliger maken met zonnebrand als gevolg) werking.

Bij de rui gaan er extra zonnebloempitten en vlaszaad extra in de standaardmengeling.

Geschreven door marc carrebrouck op 04/12/2010

Hallo, Stijn
Ik geef mijn kippen om de 6 weken een vit kuur ,
Bij koud weer hebben kippen extra voeding nodig . Zowieso zullen ze per dag ruim 10 gr voeder meer opnemen dan anders , dit om energie op pijl te houden .
Hoe rijker de voeding hoe lager de opname zal zijn .
Dus kan interresant zijn om extra vit te geven ter ondersteuning .
Daarnaast kan een wintertuin ( droge plaats onder afdak ) ,hierdoor kan je koude en natigheid vooral sneeuw vermijden .
Als je meer info wil over de vit stuur je maar een mail naar me .
mcarrebrouck@skynet .be
groeten marc

Geschreven door Vandyck Stijn op 04/12/2010

Bedankt voor de reacties

Geschreven door Rob van Opstal op 04/12/2010

zorg dat je dieren VOOR de winter winterklaar zijn! zorg dat ze goed in conditie zijn en geef ook dierlijke eiwitten en vetten, dat hebben ze van nature nodig en zorgt voor een goede weerstand.
ga ook niet te vroeg in het seizoen bij lichten, laat ze eerst na de rui goed in conditie komern en zorg dat de conditie goed blijft, en dan kun je na verloop van tijd de dagen gaan lengen voor de eierproductie.en blijf letten op de conditie, een gezonde hen legt betere broedeieren dan een ,,kwakkelhen".

Geschreven door Michiel Martens op 04/12/2010

Als uw kippen niets te kort hebben qua voeding, dan zullen voedingssuplementen niets doen tegen de koude.

In de eerste plaats moet je zorgen dat je een droog en tochtvrij hok hebt. Daar kan je ze eventueel in opsluiten als er te slecht weer is.
Je kan ook mais bijvoederen. Daar kunnen ze sneller vet van opbouwen en dat helpt tegen de kou.