SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

sle ,helpt de herders in stand houden
Geschreven door de causmaecker marc op 16/11/2010

Aan allen,
Sle heb ik jaren in ere gehouden.
Zelf dure ooien en superdure rammen gekocht,en lammeren gefokt,echt een plezier om te zien,een streling voor het oog.
Nu 10 jaar later,vandaag,de boeken neergelegd als prof herder met veel pijn in mijn hart en ziel.
Mooie tijd gehad,echt genoten,veel meegemaakt,maar helaas weinig steun gekregen van sle ,verder kort van stof,
Salu
De Causmaecker Marc
Herder van dienst

Reacties
Geschreven door duysan sam op 05/12/2010

dag marc
Ik vin da echt jammer dat je nu stopt met herderen. Na al die jaren van noeste arbeid heb je echt wel beter verdiend. Maar we weten alle twee hoe de vork aan de steel zit met al die vereenegingen enz. Hoe dikwijls hebben we, jij, koen en ik nie op vergaderingen gezeten waar ze altijd hetzelfde zegen. We kunnen ze nie meer tellen op onze twee handen. Het was altijd veel zeggen maar weinig doen. Altijd was er een probleem met de betalling, wel mochten we begrazen maar ze hadden dan zogezegt geen geld om de herder tge betalen, en dat terwijl er sommige vereenegingen enkele honderden euro's per hectare krijgen. Maar het was niet alleen da die misging, maar ook het samenwerken met verschillende mensen. ze wisten allemaal wat we moesten doen in theorie, maar we kwamen dikwijls tot de conclusie dat da nie ging in de praktijk. En zo kan ik nog enkele gevallen op sommen.
En dan hebben we nog de sociale werkplaatsen. Daar maak ik geen woorden meer aan vuil, omdat we nu toch al weten hoe dat de vork aan de steel zit.
Maar na alles wat er is gebeurt blijf je toch nog de herder van het drongenhoed, ook al loop daar een ander kudde.
respect man.

Geschreven door bart willemsen op 23/11/2010

Geachte Marc,
Ook ik wil mijn steun betuigen aan jou. Ik hoop toch zo op deze manier een beetje troost te brengen. En ook ik ben er van overtuigd dat er sle bestuursleden zijn die er alles voor doen om de herders en schaapjes te promoten. Zoals Staf Van Den Bergh Bijvoorbeeld. Ook een zeer interesante man, die ik onlangs mocht ontmoeten. Is Bert Driessen, hij werkt aan de K.u.leuven en probeert samen met staf onze mandatarissen er van te overtuigen dat herders wel degelijk een rol in onze maatschappij kunnen spelen.spijtig genoeg heeft Belgie niet zoveel respect voor zijn tradities als bijvoorbeeld Engeland. En is het maar een handsvol mensen die zwaar bedreven zijn in het kweken van onze oude (schapen)rassen. spijtig genoeg is stichting erfgoed een VZW, was dit niet, dan denk ik wel dat ze meer zouden kunnen doen tegen het verdwijnen van herders en kuddes schapen. Misschien ben je helemaal niets met al die woorden Marc.Maar blijf zoeken naar een oplossing voor terug een kudde te starten. Natuurpunt misschien?

Vriendelijke groeten,
Bart
EEN GROOT BEWONDERAAR VAN HERDERS

Geschreven door Danny Jones op 18/11/2010

Marc,
Ik begrijp je teleurstelling bij het neerleggen van je herdersambt. Het is allicht een moeilijke beslissing geweest en je bent zeker niet over ?©?©n nacht ijs gestapt. Allicht is het een zoete troost, maar ik ben er van overtuigd dat Het Bestuur van SLE onmachtig is de Problematiek van de Belgische herders nog meer onder de aandacht van de beleidsmensen te brengen dan mogelijk is.
Ik zelf ben bestuurslid geweest en ik moet bekennen dat deze zeer beperkte groep van overtuigde mensen alles in het werk stelt om de principes van Levend Erfgoed tot in de hoogste regionen te promoten en te verdedigen.Maar wat baten kaars en bril als de politiek niet zienen wil. Er kan alleen beterschap ontstaan indien, we onze verkozen mandatarissen in alle mogelijke regeringen voortdurend defeiten voor ogen leggen van het tekort aan visie, verkeerde beslissingen, gesubsidi?´erde concurrentievervalsing, too much red tape, enz..
Ik sta al 32 jaar in mijn fotozaak en het water staat mij soms ook tot aan de lippen,met 3 man personeel, een bikkelharde concurrentie van internet en allerlei buitenlandse concerns en ik ben niet alleen. Een derde van de kleine zelfstandigen in Belgi?´, heeft nog nooit een dag gestempeld, praktisch niet ziek geweest en nog nooit een euro subsidie getrokken. Wij zagen niet , wij klagen klagen, kosten niets en boeren voort, maar ons aantal kwijnt als sneeuw voor de zon. Straks gaan we met zijn allen 20 km rijden om op een zondag een verse pistolet te halen bij een warme bakker. Gewoon om je wat moed in te spreken en uiteraard mijn sympathie te betuigen, maar het weze een troost , iedere zelfstandige arbeider in ons land staat onder immense druk,en die pappenheimers in Brussel beseffen het nog niet dat wij de motor zijn van de economie en als het moet, draaien we op water en brood. Het ga je goed vriend, kop omhoog, jij bent en blijft een goede herder, kijk niet achteruit maar vooruit, je weet soms niet wat de toekomst in petto heeft.
Uit sympathie en veel respect,
Danny Jones