SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

als het geen vos is...
Geschreven door Karsten Van Lil op 20/10/2010

Volgend artikel stond deze week in de standaard online en maakt me als levend erfgoedkweker ongerust maar wat kunnen we daaraan doen???

Bijzondere dieren gestolen
MECHELEN
maandag 18 oktober 2010Auteur: (lbp) SINT-KATELIJNE-WAVER/MECHELEN - Dieven stalen dertien speciale soorten schapen en eenden die op een weide in Sint-Katelijne-Waver stonden.

De diefstal gebeurde donderdagnacht. ‘Mijn broer was 'sochtends al eens naar de weide gegaan, maar omdat hij daar niet zo vaak komt, had hij toen nog niets gemerkt', zegt Laurent Vanoverberghe uit Mechelen. ‘Pas 'savonds zagen we dat er drie jonge soay-schapen en tien Indische loopeenden weg waren.'

De dieven gingen ook aan de haal met een kist om pluimvee in te vervoeren. ‘We vermoeden dat er meerdere daders waren, want het is bijna onmogelijk om al die eenden in je eentje weg te krijgen. Zeker voor de schapen is dat het geval. Die zijn bijzonder schuw. De enige manier om ze te pakken, is door ze in een hoekje bij elkaar te drijven. Daarvoor heb je meerdere mensen nodig.'

Lawaai

Omdat de weide nogal afgelegen ligt, heeft niemand gemerkt dat de dieren werden weggehaald, ook al moet er lawaai zijn geweest. ‘Het lijkt er bovendien op dat ze ruimschoots de tijd hebben genomen om de klus te klaren. Met planken en allerlei ander materiaal dat in en rond de weide te vinden was, staken ze zelfs een constructie in elkaar om met de dieren makkelijk uit de weide te geraken.'

Of de dieven de eenden en schapen hebben meegenomen om er mee te kweken, daar heeft Laurent Vanoverberghe het raden naar. ‘Misschien is het voor de kweek, misschien om ze te verkopen of misschien om ze te slachten en op te eten... Ik weet het niet.'

Vanoverberghe wordt er moedeloos van. Het is niet de eerste keer dat dieven aan de haal gaan met zijn dieren. ‚ÄòEnkele jaren geleden werden er al eens schapen gestolen. Ook kalkoenen werden al gestolen en een jaar geleden een geit. En nu ben ik dertien dieren in ?©?©n keer kwijt. Ik raak er wat door ontmoedigd', zegt hij. ‚ÄòMaar ik ben zo graag met dieren bezig dat ik waarschijnlijk nieuwe schapen zal kopen. Ik zal wel de weide nog beter beveiligen. We zijn van plan om nieuwe, grotere poorten met stevige sloten te installeren en lampen te plaatsen om het risico op diefstal zoveel mogelijk te beperken. Al is dat geen garantie: als de dieven echt ergens binnen willen geraken, dan lukt hen dat jammer genoeg ook.'

Reacties
Geschreven door Karl T. op 09/04/2011

Dit is om moedeloos van te worden.Maar een blijvend zeer in onze samenleving. Als je moest weten wie het was zou je verschieten.Spijtige is dat het zelden uitkomt.De politie heeft wel andere dingen aan zijn hoofd dan zulke fratsen op te lossen vertelden ze mij.Worden ze daar dan misschien niet voor betaald?