SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

insekten bestrijding met kippen
Geschreven door marc carrebrouck op 02/09/2010

Weet er iemand een een ras die geschikt is om insekten , slakken , enz te bestrijden in de moestuin ? Ze mogen wel niet scharrelen denk ik .
Heeft er iemand hiermee ervaring ?

vriendelijke groeten, marc

Reacties
Geschreven door hilde Degraen op 26/09/2010

ik denk dat dat een gewoonte bij de kippen wordt.

Ik lok ze 's avonds met graantjes terug naar binnen... Als ik op het pad loop en roep " kom kippetjes, kom..." terwijl ik met mijn bakje graantjes schud komen de kippen ( 15) van alle kanten aangesnord :-)
Zelfs onze kippen die we in het begin uit de boom moesten plukken. Deze eigenwijze beesten sliepen bij hun aankomst hier liever in de boom ipv in de ren..
Maar ook zij liepen na 2 weken mooi in het gareel...

Als we onze kippen niet los laten hoeven we gewoon geen groente aan te planten. Dan gaan de slakken met onze blaadjes er vandoor...
Dankzij de scharrelende kippen houden we dat netjes in balans :-)

Geschreven door Rob van Opstal op 11/09/2010

heel mooi en sympathiek systeem!

maar ik denk als ik dat doe dat ik dan m`n brakels 3 straten verderop kan gaan vangen...HAAA, en alles met netten overspannen...nee...

Geschreven door Hilde Degraen op 10/09/2010

Wij kochten een 10-tal jaar geleden onze eerste kriel kippen met beverderde poten om inderdaad vooral als slakkenbrigade dienst te doen.
In de eerste periode mochten de kippen enkele uren per dag los lopen, ' avonds terug veilig in hun hok vanwege de vossen die hier ook wonen.
De slakken en de sla verdwenen even snel :-)

In de praktijk mogen de kippen de hele late herfst en winter loslopen. Tot de vroege lente.
Het gedeelte van de groentetuin, waarin ik vroeg aan de slag ga, of overwinterende groente plant , wel die staan netjes afgeboord met een kastanje houten afsluiting.

Op die manier raken we toch van de meeste schadelijke insecten af en blijven onze groente intact voor eigen gebruik.

Geschreven door bart willemsen op 03/09/2010

hey Marc,
Ik heb eens gehoord dat ukkelse Baardkrielen ideaal zijn voor de siertuin. Ze hebben namelijk pluimen aan hun poten, en zouden daarom minder of niet scharrelen. Ma in de moestuin? Iedereen lust wel een slabladje, heee.
groeten Bart