SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Gentse baardkonijn
Geschreven door Bart Willemsen op 22/08/2010

Hallo, beste levend erfgoed fans.
Ik ben al vele jaren bezig met levend erfgoed, zowel oude sierplanten( vooral fuchsia's,Eentje dateert van het jaar 1860),als groenten en fruit. Maar natuurlijk ook onze geliefde dieren.Dit jaar, na vele jaren van afwezigheid. Heb ik me terug lid gemaakt van onze fantastische club. En heb ik ook mijn schouders gezet onder het kweken van het gentse baardkonijn.Echt waar een fantastisch mooi konijn!!!Ik ben 1 vrouwtje gaan halen bij Erik Meeuws te Duffel die deze dieren al meer dan 20jaar met heel veel liefde kweekt.Hij heeft me ook de geschiedenis van de Gentse Baard uitgelegd.En met verder onderzoek op internet heb ik mijn kennis van dit ras ook kunnen vergroten.NU, onlangs heb ik een oproep gedaan bij de rubriek vraag en aanbod naar kwekers. Mensen die samen dit mooie ras met mij willen kweken. Maar niemand die er op reageert!? Dit is toch ook een ras dat al 50 jaar hier in Belgie is? Ben ik misschien de enige die het een mooi konijn Vind? Of zijn er wel degelijk zo weinig kwekers, en mogen we dit ras dan als uitstervende beschouwen. Laat het me eens weten beste vrienden en vriendinnen van ons levend erfgoed. Groeten Bart

Reacties
Geschreven door Bart Van Campenhout op 10/01/2011

Beste, Bart,

ik zou graag beginnen met kweken van dit ras. Het is voor mij eerder een kleine hobby en daarom beperkt het echt bewust fokken zich wel wat. Wat niet wegneemt dat ik wel graag met mooie kweekdieren zou willen beginnen. Nadien zie ik wel hoe het allemaal verloopt.

Heb je zelf al dieren te koop ondertussen ??

Ik vind het namelijk erg moeilijk om start-dieren te vinden.
Bert Driessen heeft momenteel geen dieren te koop,
en Erik Meeuws reageert voorlopig niet op m'n mail (Ik vermoed dat ik in z'n SPAM lijst terecht kom. Heb jij soms een telefoonnr ? Je mag dit dan eventueel mailen naar bvc@asist.be)

Of heb jijzelf andere telefoonnrs / email-adressen ?

Bert Driessen heb ik ook al eerder gecontacteerd, maar die zat voorlopig zonder koop-dieren..

Je mag steeds priv?© contacteren op bvc@asist.be.
Groetjes !

Geschreven door bertd op 11/10/2010

Patrick,
Ik wist niet dat jij ook intensief baardkonijnen hebt gehouden. Ik ben ge?Ønteresseerd in jouw ervaringen. Is het mogelijk om de foto's van jouw dieren eens te zien? Digitaal of kun je ze me opsturen?

Geschreven door bart willemsen op 25/08/2010

Dag Patrick en Ruben, die boek heet. Studie over hoenderachtigen en watervogels, geschreven door prof.dr.A.E.R Willems en Et.Brandt. Super leuk boek. Patrick wat ik wou vragen, jij had iets gezegd dat je foto's had van Gentse Baardkonijnen. Die mag je me altijd wel eens doorspelen. je vindt mijn mailadres bij vraag en aanbod, rubriek neerhofdieren. En Brabantse hoenders, toffe kippen!!! Heb ze vroeger in kwartelkleur gehad.Maar Ruben jij hebt blijkbaar wel een hele verzameling heel mooie krielrassen. Tof!!! Ik ben mijn uiterste best aan het doen om hier in Edegem een grond te vinden. Zodat ik ook terug wat meer dieren kan houden. Heb vroeger een kudde Ardeense vossekoppen gehad, vlaamse geiten, belgisch zilverkonijn, vlaamse gans, Ronquiere kalkoen, veel Belgische kippenrassen. Ma heb ze weg moeten doen door stuk gelopen relatie.Sneu!
Maar na 6jaar heb ik al terug ne tuin vol met Belgische bloemen en nu mijn konijnen. Het is een begin,maar zeker niet het einde. Hoop terug met al deze dieren te kunnen beginnen. En Patrick als je terug met oude groente rassen gaat beginnen, dan heb je lekker eten in huis. Mijn vriendin haar nonkel heeft een restaurant en werkt met deze groenten. Zalig!!!!! mannen, de groeten. Bart

Geschreven door Ruben op 25/08/2010

Bart, ik heb Doornikse kriel, Gele van Mehaigne, Ardennerkriel in verschillende kleurslagen, Belgische en Waasse krielen in verschillende kleurslagen, Brabantse krielen, Watermaalse baardkrielen en Aarschotse hoenders van Belgische rassen. Op de Expo zal je daar weer een aantal van zien zitten...
Welk boek is het?

Geschreven door conings op 25/08/2010

Dag Bart,
ik kon wel verschil zien tussen zomer en winter bij volwassen , maar niet zozeer bij de jongen. Ikzelf heb Brabants Hoen in een vijftal kleurtjes voor de "mooi" en de verwerking van keukenafval tot superlekkere eieren. Zodra ik tijd heb wil ik ook weer iets gaan doen met oude groenten en oud fruit hebben we al staan. En daarnaast hou ik me bezig met zeldzame jachthondenrassen. Groetjes Patrick

Geschreven door bart willemsen op 24/08/2010

He Ruben en Patrick, tof dat jullie blijven reageren!! Dit is nu een echt voorbeeld van samen werken aan ons levend erfgoed. Tof dat je die hokken hebt omschreven Ruben, Ne goede tip. En wat voor kippen heb je allemaal? trouwens heb net een boek gekregen van mijn lief vaderke. Deze boek dateerd uit 1971. Staat vol met standaarden en omschrijvingen. Plus dat er omschrijvingen in staan van rassen die reeds zijn uitgestorven. Bv het laplaigne hoen, Kortrijks hoen, modave hoen en het seloigne hoen. Dus als ik je met iets kan helpen Ruben en natuurlijk Patrick, LAAT MA WETEN. Trouwens Patrick, Kan dat zijn als een baardje in zomervacht is, dat het niet die lange haren heeft. Want heb dit trouwens ook al opgemerkt op foto's. Ma die van mij heeft dat niet!!En ze heeft ook geen tatoe in haar oor. Waarom vraag je dat? Het begint te kriebelen he man, om terug met de Baardjes te kweken.Trouwens mannen, moest je ergens weten dat iemand hokken weg doet aan schappelijke prijs, mag je het altijd laten weten. A ja Patrick met welke beestjes ben jij nog bezig? Beste Dierenvrienden, Bart groet jullie

Geschreven door Ruben Boonen op 24/08/2010

Geen konijnen voor mij, Bart, ik heb met al die verschillende kippenrassen al meer dan werk genoeg.

Ivm hokken droog houden: ik ben ooit bij een konijnenfokker geweest (weliswaar Kleurdwergen en de persoon is ondertussen overleden) die in elk hok een soort van valse bodem had liggen. Onder de geperforeerde bodemplaat (geen draad) had hij nog een holle ruimte van enkele centimeters hoog die open was aan de voorkant. Hierop lag een laagje houtkrullen (of vlasvezel of ander absorberend materiaal). De urine van de konijnen liep dus door de gaten in de schuif, waar het opgevangen werd in houtkrullen. Het stro bleef veel langer droog en de natte houtkrullen konden heel gemakkelijk verwijderd worden met een schraper op een steeltje (oude hak ofzo). Misschien dat dit ook een optie is voor baardkonijnen?

Geschreven door conings op 24/08/2010

Dag Bart,
Ik bedoelde de beharing op de billen,waar gemakkelijk vers gestrooid zaagsel of vlasstro inkruipt. Bij instrooien met echt stro had ik minder het probleem, maar waren de hokken niet zo mooi droog.
Heb je trouwens dieren met tatoeage of zonder ?
Groetjes Patrick

Geschreven door bart willemsen op 23/08/2010

Dank je wel voor de info Ruben Boonen en patrick conings. Super om te reageren!! Trouwens, dat klopt inderdaad wat je zegt Patrick over dat karakter trekje. Het is een zeer lief konijn, maar als ik ze moet vast pakken, oooo weee dan. Hou ik wel van! trouwens patrick, bedoel je met de broek, de achterpoten of de beharing er van? En Ruben inderdaad ik heb dat artikel gelezen van Bert Driessen. Moesten jullie ook met Baardkonijnen willen of terug willen beginnen, geef me een seintje. Hopelijk krijg ik nog meer reacties, want het is altijd leuker om samen aan een ras te kweken , dan alleen. Groeten Bart

Geschreven door Ruben Boonen op 23/08/2010

Contacteer Bert Driessen een keer, die zal je waarschijnlijk kunnen verder helpen. Gegevens te vinden via google.
Ik vermoed dat je het artikel over het Gents Baardkonijn al gelezen hebt dat enige tijd geleden in Het Vlaams Neerhof verschenen is? Zo niet, kan je het lezen op www.vivfn.be en dan via drukwerk > Vlaams Neerhof > archief.

Geschreven door conings op 23/08/2010

Beste Bart,
Naast Eric heb ik me jaren geleden ingezet voor dit ras. Ik had een prachtram gekregen van Ronny ? en heb met de hulp van Louis Gonissen dan terugkruisingen gemaakt. Ook toen al was er geen animo voor het ras.In Duitsland kan je er echter vrij veel vinden (Bartkaninchen). Ik heb momenteel geen konijnen , maar weet nog wel dat het ras twee "zwakke" punten had, naast een zeer goede groeikracht en een prachtdier is om te zien; namelijk het snel vervuilen van de "broek" en ze werden niet graag in de hand genomen (krabben fel). Ik moet nog ergens foto's hebben , indien je wil ? Ik heb mijn dieren toen aan Planckendael geschonken. Patrick Conings