SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Twee lammeringen in 7 maanden bij voskop
Geschreven door Ellen De Coster op 27/07/2010

Een ooi lammerde van een tweeling in januari 2010. Op26/07/2010 lammerde zij opnieuw van ?©?©n lam.Heeft weinig melkproduktie. Wat kunnen we doen om melkproduktie te stimuleren?

Reacties
Geschreven door hilde Degraen op 30/07/2010

ben gaan struinen in mijn boek. Het is een boek geschreven door een klassiek geschoold arts*. Het is wel een boek gedoseerd voor mensen. De indicatie voor dieren loopt echter vaak parallel. Schapen zijn niet zo'n gevoelige dieren als paarden of konijnen, dus deze remedie kan perfect toegepast worden.

Ik heb nog een boek voor het behandelen van dieren, geschreven door een Franse veearts. Het omvat de klassieke fytotherapie, aromatherapie en gemmotherapie ( bladknoptherapie) voor dieren. Helaas dat heb ik al even uitgeleend en het is nog niet terug in zicht...

Maar goed, hier gaan we dan.

Ook brandnetel is blijkbaar inzetbaar voor het stimuleren van de melkproductie ( zelf dus weer wat bijgeleerd).
Dit kan je perfect geven, door brandnetel te maaien en 2 dagen te laten liggen, de meeste dieren lusten de brandnetel dan h?©?©l graag....

De venkelthee
ingredi?´nten : 30 g zaad( ?©?©n niet volle eetlepel) op 0,5 liter
water

Bereidingswijze: kneus bij voorkeur de zaden, kook het water, overgiet de zaden, laat 10 minuten trekken

Laat afkoelen.
Kan met een grote spuit in de bek gespoten worden, of in de drinkbak gedaan worden.

* Groot Handboek Geneeskrachtige planten
Dr. Geert Verhelst
ISBN 90807784 2 7

Geschreven door hilde Degraen op 29/07/2010

je kan een infusie maken van venkel.

In gewone mensentaal is dat een thee van venkel....
Dit wordt ook bij mensen gegeven ter stimulatie van de melkproductie na de bevalling. Het is dus een galactogoog kruid.

Als je wil zoek ik even de dosis op, want zo'n dingen ken ik niet standaard uit mijn hoofd.

Het is vooral het zaad dat gebruikt wordt om de thee te bereiden. Dat kan je vinden in de natuurvoedingswinkel.
Het kruid, zelfs de knollen die nu aangevoerd worden kan je alvast met mate voederen.