SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

oormijt bij konijn : een andere aanpak...
Geschreven door hilde Degraen op 21/07/2010

Tja, weer over mijten...
De reactie van Rob ivm gebruik van petroleum stemde me tot nadenken... temeer daar ik net een kastje aan het behandelen was met petroleum.
De speciale, chemicali?´n bestendige handschoen werd zelfs week...
Het gebruik van petroleum bij aandoeningen van dieren is gewoon per overlevering. De inzet van petroleum leidde immers meestal tot goede resultaten. waarom zou je dan zoeken naar een alternatief? Het toxisch aspect werd hier echter steeds over het hoofd gezien...

Tijdens mijn mijmeringen over petroleum kwam ik terecht bij oormijten bij konijnen.
Daar wordt vaak ook nog petroleum voor ingezet.

Een veilig, betaalbaar alternatief is plantaardige olie van de wonderboom ( Ricinus communis). "Wonderolie"... is een pijnstillende olie die ook gifstoffen en andere stoffen die niet thuishoren in of op je lijf afvoeren.

De olie is verkrijgbaar bij apotheek en natuurvoedingswinkel.
Opgelet de olie is sterk laxerend en dus enkel voor uitwendig gebruik geschikt!

Ikzelf doe hem in een plastic pipetflesje ( waar vroeger eosine, roodsel in verkocht werd). Op die manier is de olie makkelijk inzetbaar.
Je laat bij het konijn, de olie in het oor vloeien, vanaf de bovenste punt en masseert het dan bij de aanzet van het oor aan de schedel in.
Het konijn zal beginnen schudden en vettige oren hebben ... maar na 3 ?† 4 maal behandelen met telkens twee dagen tussen, heb je een mooi roze oor dat volledig genezen is.

Kers op de taart is de inzet van de etherische olie van Pelargonium X aspermum , roosgeranium in de volksmond.
Die eo doet de huid h?©?©l snel herstellen.
2 druppels toevoegen aan het 30 ml flesje van wonderolie is een pracht van een middel :-)

Reacties
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.