SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Ik dacht dat SLE het houden van Bedreigde Belgische rassen promoot
Geschreven door Johan De Beule op 19/07/2010

Er is op het forum een discussie aan de gang over de stadsherder van Gent en Pro Natura (zie "Bokrijkachtige herders mogen verdwijnen"). Blijkbaar is het project van Pro Natura en de wijze waarop we ons project ontwikkelen bij nogal wat herders en schapenhouders niet echt enthousiast onthaald... tot daar aan toe ...
Pro Natura probeert via de bekende kwekers een aantal rasechte Belgische schapen te kopen (oa. Voskop, mergellander, Vlaams Schaap,...) omdat de natuurlijke aangroei van de kudde de toenemende begrazingsprojecten niet kan volgen. Wij willen evolueren naar een kudde van 900 schapen waarvan de helft ongeveer Belgische rassen ....
Wat merken mijn medewerkers nu op het terrein ? Als bijkt dat ze bij Pro Natura werken, zijn er tal van kwekers die nochtans dieren in aanbieding hebben, die ineens niet willen verkopen omdat blijkbaar SLE deze mensen heeft gecontacteerd om zeker niet aan Pro Natura te verkopen !!!!
Nu moet er mij iemand uitleggen hoe dergelijke acties het behoud van de bedreigde Belgische rassen ten goede komt ?

Reacties
Geschreven door marc de causmaecker op 06/08/2010

Mijnheer de Beule,
Wij hebben nochthans de helpende hand toegestoken.
We hebben aangeboden om een honderdtal voskoppen extra in te zetten in het Drongengoed,niet om U een plezier te doen,maar omdat het verdomd spijtig zou zijn dat een project waar ik persoonlijk me jaren heb moeten voor bewijzen bij de overheden,teloor zou gaan,maar dit hebt U afgewezen(trotsheid of????)
Bij een slechte evaluatie,is de volgende stap,alles afrasteren en zoals anderen aangekaart hebben,er tarpanpaardjes en schotse runderen op plaatsen.Voor jullie is dit geen probleem,gewoon nieuwe projecten aanwerven,en blijven verderdoen.
Voor ons is dit weeral een minpunt,en worden dergelijke falingen als knelpunten aanzien,om toch maar geen begrazingsbeheer met schapen te doen.
Wat ik wel wil opmerken,is dat U verdomd goede herders in dienst heeft,geef die mensen misschien eens de kans om hun job met respect uit te voeren,maar dan moet U hen wel de middelen(lees schapen)aanbieden.
Voor mij is dit onderwerp op dit forum aangelopen,ik heb mijn zeg gedaan.

Vriendelijke groeten

Geschreven door Steven op 27/07/2010

Ik vrees dat deze "aanzet tot discussie" niet veel zoden aan de dijk brengen.
Wat moeten de SLE-fokkers met uw boodschap?

Graag hier ....zoals je zelf wil (11/06/2010)... inhoudelijke stellingen of argumenten.

Geschreven door Staf Van den Bergh op 21/07/2010

Als bestuurslid en verantwoordelijke voor de Werkgroep Schapen binnen SLE wil ik in alle duidelijkheid zeggen dat binnen het bestuur noch binnen de Werkgroep helemaal niemand is tussengekomen bij ‚Äúbekende‚Äù (of andere) kwekers om hen te be?Ønvloeden in de keuze aan wie zij schapen wensen te verkopen. SLE-schapenkwekers zijn daarin volledig vrij.
Aangezien het aantal leden-schapenkwekers bij SLE nog steeds toeneemt is het best mogelijk dat de vraag het aanbod van schapen overtreft en dat kwekers een selectie maken uit de verschillende kandidaat-kopers. Dat kandidaat-kopers die de nodige garanties bieden dat de aangekochte dieren in het stamboek ingeschreven blijven en niet verloren gaan voor de stamboekfokkerij een zekere voorkeur krijgen, kan ik niet uitsluiten. En dat komt het behoud van de bedreigde rassen zeker ten goede.

Dat de grote “Bokrijkachtige” herders / schapenhouders teleurgesteld zijn door het optreden van natuurverenigingen zal eenieder allicht begrijpen. Zoals op andere plaatsen reeds uitgelegd, verliezen meerdere grote herders de begrazing van natuurgebieden die zij al decennia lang in beheer hadden, aan natuurverenigingen. Begrazingsopdrachten worden als gevolg van Europese wetgeving meer en meer via openbare aanbesteding gegund en daar moeten wij vaststellen dat onze herders minder ervaring mee hebben dan professioneel gerunde vzw’s. Deze vzw’s worden daarenboven zwaar gesubsidieerd en kunnen daardoor meestal betere voorwaarden aanbieden dan de individuele herders. In nogal wat gevallen komen dan Galloways in de plaats of wordt het gebied machinaal aangepakt. Daar kan je als “Bokrijkachtige” herder moeilijk vrolijk van worden.