SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

de bokrijkachtige herders mogen verdwijnen
Geschreven door de causmaecker marc op 05/06/2010

Als beroepsmatig schaapherder,heb ik altijd gedacht van goed bezig met mijn ding.
Nu blijkt echter volgens krantenknipsels, dat een sociale werkplaats,het beroep van schaapherder,een nieuwe start wil geven.
Volgens hen zijn de bokrijkachtige schaapherders van nu niet meer van toepassing,moet een schaapherder maar 8 uur per dag werken,verlof
kunnen nemen,kortom het wordt een gewone job,en wij worden overbodig.
Dit jaar ben ik een project kwijt gespeeld aan juist deze sociale werkplaats,en inderdaad,ik moet zeggen,ze doen het beter dan die oubollige herders.
Een project waar men 200 zeldzame schapenrassen moet voor gebruiken,kunnen zij afwerken met een vijtig tal drentse heideschapen en twaalf mergellanders.
Voor de andere projecten die ze uitvoeren,wordt de zelfde strategie toegepast.
Dus mijn conclusie is dat sociale werkplaatsen,goedkoper werk kunnen leveren,meer kunnen doen met minder schapen,en toch hun personeel de job van hun leven kunnen geven,dus allen maar ons boeltje opruimen en ook een normale job gaan zoeken.

Vrg
De Causmaecker Marc

Reacties
Geschreven door Deneire Wim op 26/11/2010

Beste mensen,

ik ben ook zo een van die echte herders, na opgeleid geweest te zijn in Belgie(lees na 1 jaar gratis werken). En een seizoen toeristisch herder langs de Damse vaart ben ik de seizoenen gaan doen in Zwitserland, waar de job nog gerespecteerd wordt en rechtvaardig vergoed wordt. Hetgeen de sociale werkplaatsen de huidige "echte" herders aandoet is in ?©?©n woord samentevatten: undercutting, door het feit dat ze op gemeenschapsgelden draaien, belastingen betaald door onder meer echte herders, kunnen ze op een perfect legale manier een van de mooiste beroepen ter wereld kapot maken, door onder elke rechtvaardige prijs te duiken. Met dank aan de vrije markt. Ik heb in een ver verleden ook enkele dagen voor deze "sociale werkplaats" gewerkt. Deze oneerlijke concurrentie moet ophouden, of de herder moet op zijn minst nog hun lager bod, als zijn prijs kunnen aanvaarden. Al deze zo gezegd mooie initiatieven met dokkende leden en overheidssteun, die enkel tot doel hebben zichzelf in stand te houden, moeten echt wel eens in de spiegel kijken en zich afvragen waarmee ze hier bezig zijn.

met vriendelijke maar toch geagiteerde groeten

Geschreven door marc de causmaecker op 26/06/2010

Beste Karsten,
Een schapenhouder is iemand die voor zijn hobby schapen houdt,en de grotere schapenhouders die beroepsmatig bezig zijn,moeten het hebben van de productie van vleeslammeren,want deze mensen houden hun schapen op weides die worden gehuurd of zijn aangekocht(dus ze moeten opbrengen),dus hiervoor moet men echte vleesrassen voor inzetten.
De schaapherder daarentegen,moet het hebbben van de vergoeding die hij ontvangt van de vragende partij,die wil dat hun gronden worden begraasd,dit zijn meestal natuurgebieden met meerwaarde,waarop liever niet of kan gemaaid worden.
Op deze natuurgebieden mag er niet worden bemest,bijgevoederd,geen ontworming worden gebruikt,dus hierop krijg je geen enkel lam slachtrijp,en dus zeker onze Belgische oude rassen niet,alhoewel de herders deze wel moeten inzetten van de meeste bezitters van natuurgebieden,in Belgie is dit meestal het agentschap voor natuur en bos.
Deze uitzetting heb ik geheel gratis gegeven,en is op een simpele manier uitgelegd.
Indien echter die uitzetting moet gebeuren door die meneer van die bewuste sociale werkplaats,moet er waarschijnlijk weer een subsidie worden aangevraagd om dit te kunnen bekostigen,dus weeral geld uitgespaard.

Vrg
De Causmaecker Marc

Geschreven door Karsten Van Lil op 25/06/2010

Wat is een echte herder? Bestaat er een vereniging hiervan? Bestaat er hier een opleiding voor? Ik probeer te volgen en te begrijpen.De herders waar ik weet van heb werken allemaal anders. Wat onderscheidt een echte herder van een schapenhouder? Of gaat het hier over het statuut van de zelfstandige? Het lijkt me zinvol dat alle soorten herders eens samen aan tafel zouden zitten want als die enkelingen elkaar ook nog gaan afbreken dan....

Geschreven door Schaapherder Koen Pille op 11/06/2010

Geachte SLE-forumers en forumeressen,

"Ten gepaste tijd" zal ik terug op dit onderwerp reageren. Dringende werkzaamheden aan of met de beesten gaan echter op dit moment voor. De beesten gaan altijd voor, op ieder moment van de dag en ook de nacht. Voor een "bokrijkachtige" schaapherder een evidentie, voor de betreffende "sociale" werkplaats warm aanbevolen.

Een antwoord op dit onderwerp waarbij ik niets ter verliezen heb. Geen vrees voor het verliezen van subsidies, contracten, euro's, terreinen, gras, schaapskudde of wat dan ook.
Maar wel met diep respect voor die paar resterende echte schaapherders in Vlaanderen.

Geschreven door de causmaecker marc op 11/06/2010

Ik denk dat niemand hier met modder wil smijten.
Enkel moeten de zelfde regels worden nageleefd door iedereen.
Als men 200 zeldzame rassen vraagt voor een aanbesteding,zijn dit niet een handvol drenten en duitse heideschapen,als men drie vlaamse runderen vraagt,moeten dit er geen twee zijn..
Op de website van natuur en landschapschap begrazing.
,stellen jullie Uw bedrijf voor met vijf herders en negenhonderd schapen,is dit geen bedrieglijke reclame,of klopt dit aantal werkelijk.
Op deze manier kan ik voorbeelden blijven aanhalen,maar ik wil eveneens als jullie niet platvoers zijn.

Geschreven door Johan De Beule op 11/06/2010

Ik ben de gedelegeerd bestuurder van die verschrikkelijke sociale werkplaats die het op de herders heeft gemunt.

De reactie van Marc ademt enorme frustratie uit en bevat geen enkele inhoudelijke stelling of argument.

Ik ben het er niet mee eens dat sociale economie en herderen niet zouden kunnen samengaan.

Ikzelf en mijn medewerkers zijn graag bereid om op een zinnige wijze te debatteren over schapenhouderij, herderen en de rol van schapen in natuurbeheer en landschapszorg ?©n eveneens over zin of onzin van de combinatie met sociale economie; maar met modder smijten of platvloerse verwijten naar elkaars hoofd slingeren, is onze stijl niet echt ....

Geschreven door Kristof Sprengers op 06/06/2010

Ik ben zelf werkzaam in de sociale economie als werkleider groen en natuurbeheer.Ook wij hebben met de gedachte gespeeld om met begrazing met schapen te beginnen.Onze mensen leveren prachtig werk met allerhande machines e.d. Nu is een levend wezen wel iets anders als een bosmaaier, maaibalk... en denk ik dat de betrokkenheid van sommige van onze arbeiders te klein is om op een fatsoenlijke manier dieren te verzorgen.Trouwens een kudde schapen houden is wel veel meer dan een 8 uren job. Als er al een toekomst is voor schapen en andere begrazing door de sociale economie is het volgens mij alleen mogelijk in samenwerking met de "echte" herders.