SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

veerpikken
Geschreven door marc de causmaecker op 30/05/2010

We hebben een 10tal mechelse koekoeks.
Sinds een paar weken beginnen de kippen kale plekjes te krijgen,en zien we regelmatig dat ze mekaars pluimen uitpikken en zelfs opeten.
zou dit aan de voeding kunnen liggen?,of verveling?(ze hebben nochthans een buitenloop van 10x10meter.

Vrg
Marc,

Reacties
Geschreven door Rob van Opstal op 22/07/2010

Ja Hilde zelfs de biggen hebben het bij ons goed!Ik ga er over 3 weken weer halen en dan is er weer volop (nu al!)hazelaar,vooral het jonge blad van het grondschot, druivenblad, en de uitschieters van onze knotwilgen.
Trouwens ook allemaal goed als prebiotica voor de hoenders...en tegen verveling zoals bekend.

EN, benje goed voor je dieren bij hun leven, dan zijn je dieren goed voor jou op je bord!

Geschreven door Rob van Opstal op 22/07/2010

klopt Marc, ik ben ervanuit gegaan dat ,,men" bloedluis tijdig ontdekt...dan is er geen reden tot een tekort aan voedingsstoffen!Maar als de parasieten er een tijdje hebben lopen feesten, ja dan...en het kan natuurlijk zover gaan in extreme gevallen dat de dieren dood gevonden worden...

Kun je ze beter heel goed verzorgen en daarna lekker opeten.(zie ik met een knipoog)

Geschreven door hilde Degraen op 22/07/2010

@ Rob, leuk te leren dat er ook bij biggen "bladvoer" gegeven wordt.

Ik leg zelfs een reserve gedroogd blad aan voor de binnenknaagdieren in de winter.

Hazelaar zit boordevol vitaminen en mineralen net zoals de druivelaar.
Wilg bevat de natuurlijke stof waarvan ze nu de chemische asperine namaken. Dus, dat geef ik als knaaghout, met of zonder blad aan de knagers als er eentje zit te niezen... maar met mate, want wilg is bloedverdunnend...

Linde geven we aan nerveuze beesten...

Er bestaat zelfs een geneeskunde die door een Belg op poten is gezet op basis van bladknoppen: gemmotherapie.
Een recent boek van Ted Gerretzen is zeker een aanrader :-)

Geschreven door hilde Degraen op 20/07/2010

veerluizen en bloedluizen zijn en blijven bij kippen met vrije uitloop ( vanaf 2012 is dat voor alle kippen dus :-) een punt om in de gaten te houden.
De zilverachtige aanslag op de roeststokken is een teken aan de wand.

Het veeluispoeder op basis van pyrethrum is een prachtig product om te behandelen.
Hok, na aantasting de eerste 4 weken minimaal ?©?©n maal in de week schoonmaken, uitspuiten met fijne vernevelaar. Ik doe het nu met minerale olie en een drupje detergent.... Het lijkt beter aan de slaan dan vorige experimenten.

Het hok is gewit, en dus makkelijker "schoon" te houden.

Wat betreft een alternatieve behandeling door het inzetten van een roofmijt die de bloedmijt rooft... Wel het inzetten van de Hypoasipis milles, koste enkel geld, leverde geen resultaat op...

Wat Marc vertelt over de voeding kan ik enkel bijtreden....
Ik koop enkel hele korrel, een gekapte korrel is immers een bulkproduct met bijna enkel calorie?´n en enkele spaarzame vitaminen en mineralen die het oxideren van het "kappen" van de korrel overleefden...
Ik voeg afhankelijk van de periode en behoefte ( winter, zomer, rui)zelf zaden toe.
Vlas, in de rui samen met een beetje hennep en zonnebloempitten om maar een voorbeeld te geven...
Ook krijgen mijn kippen alle dagen vers groen, calcium is immers het best opneembaar uit groene planten...

Geschreven door marc carrebrouck op 19/07/2010

Volgens rob is een tekort in de voeding iets voor het land van de fabelen , ik sprak uit ervaring dwz ik heb al jaren z'on goeie 12000 scharrelkippen met vrije uitloop , de begeleiding gebeurt door een veeartsteam van enkel pluimveeartsen en op maat gemaakt voeder .
Uit eigen ervaring kan ik zelfs bewijzen dat voeder niet altijd evenwichtig is al beweerd men van wel .
Waarom hebben veel pluiveehouders hun eigen aangepast voeder , voor de leute mischien of zijn dit ook fabelen?
Bloedluizen kan wel veren pikken beinvloeden ,
Naast stress die ze van bloedluizen krijgen hebben ze op termijn ook andere voedingstekorten .
groeten marc

Geschreven door Rob van Opstal op 18/07/2010

maar veren pikken heeft niets met bloedluis te maken....let wel op als je de kooi(en) behandelt, om det regelmatig te herhalen!En de dieren ook inspuiten.Succes.
Rob.

Geschreven door de causmaecker marc op 18/07/2010

Hartelijk dank voor de reacties,maar toen mijn veearts op bezoek kwam,heb ik hem gevraagd om eens naar de kippen te kijken.
Na controle bleken de kippen bloedluizen te hebben.alhoewel mijn kippenhok er pas enkele maanden staat,en we het regelmatig reinigen,moeten deze nare beestjes zich toch hebben kunnen nestelen.
We hebben met een verstuiver alles ontsmet(ook de slaapstokken)en de kippen behandeld met een spray.
Nu afwachten wat het resultaat zal zijn.

Vrg
Marc

Geschreven door Rob van Opstal op 17/07/2010

de ervaring leert dat het voort vloeid uit verveling.het is een zeer moeilijk ak te leren gewoonte.dat het een tekort aan iets zou zijn in de voeding kan denk ik naar het land der fabelen aangezien er geen echt slecht voer meer bestaat...gelukkig.inderdaad een goede spray kan hier tegen helpen.als ik het aan de hand heb, dan gebruik ik antikanibaalspray tegen staart bijten bij biggen.en dat helpt mits je het regelmatig herhaalt.ik heb op dit moment mijn jonge dieren ook vrij dicht zitten, en inderdaad wat groenvoer tegen verveling doet wonderen.ik geef hazelnootblad,druivenblad,wilgenblad ed. hier zit ook veer ruwe celstof (prebiotica) in voor een goede spijsvertering.

Geschreven door hilde Degraen op 15/07/2010

een wat late reactie...

Eens veerpikken ontwikkeld is als vervelende gewoonte is het moeilijk af te leren... maar het valt te proberen.

Verveling ligt vaak aan de oorsprong.
Afleiding is dus de meest voor hande zijnde oplossing.

De kippenren regelmatig omspitten doet de kippen intensiever scharrelen.
Bijkomstig voordeel hier is dat de eventuele wormeneitjes in de ontlasting mee onder gespit worden en zo de infectiedruk van wormen verlaagd.

Zelf plant ik nu boerenkool aan, om die vanaf januari systematisch in de kippenren te "planten".
Verveling wordt op die manier voorkomen en je kippen krijgen een extra dosis vitaminen en mineralen binnen.

Het is leuk om de reactie van de kippen te zien bij het "planten" van zo'n koolplant... ze zijn er echt als de kippen bij en snel staat er enkel het stronkje.
Dat stronkje snij ik overlangs door. Op die manier wordt het merg ook nog leeggepikt...

Geschreven door marc carrebrouck op 01/06/2010

Hallo,

Meestal begint veren pikken met een tekort in de voeding .
Liggen er pluimen in het hok of omgeving ?
Indien er geen of weinig zijn kan dit wijzen op een tekort .
Ze eten de pluimen op bij tekort (uit eigen ervaring)
Een kip begint zomaar niet te pikken op elkaar .
groeten marc

Geschreven door Michiel Martens op 31/05/2010

Het is eerder een "vuile" gewoonte die ze aannemen. Wat kan helpen is anti-pik spray en/of anti-pik brilletjes te verkrijgen in een dierenspeciaalzaak. Sommigen geloven dat het een tekort is aan calcium en dat calciumtabletten in het water het oplossen. Persoonlijk geloof ik daar niet in.