SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

wolvarken gezocht
Geschreven door Philip op 29/05/2010

Ben op zoek naar wolvarkens (mangalitsa). Mogen biggen zijn of volwassen dieren. Weet iemand dieren zitten in Belgie?
dank

Reacties
Geschreven door Brechtlaukens op 05/05/2011

Even een update en antwoorden op de verschillende vragen.

Wij hebben reeds 1 nest, nu bijna 8 weken en allen gereserveerd. Een 2de nest van onze andere zeug volgt hopelijk half juli.(Weet iemand hoe er foto's gepost kunnen worden ?)

De beer van animaleine zijn wij gaan halen en is dus de vader van onze biggen. Hij heeft wel een stevige afslankkuur nodig gehad (320 -> 250kg). Een mooi voorbeeld dat ze enkel extensief gehouden kunnen worden.

Het haar is te ruw om mee te spinnen, eerder verfborstel materiaal.

Alle varkens wroeten idd. Maar indien je ze voldoende plaats geeft (Hier 50-60are voor 3 volwas dieren) dan houden ze het bij 1 of 2 relatief kleine plekken, ze beslissen hier zelf waar de plekken komen al is er een duidelijke voorkeur voor natte plekken.

Onze varkens grazen enorm veel. Een zwaar onderschatte bezigheid van varkens algemeen. Hier en in de literatuur vind je aandelen gras en kruiden van 50-80% van de opname. 100 percent lijkt me niet mogelijk, in het wild kunnen ze dit aanrijken met vruchten en noten ed.. Hier krijgen ze afval van de lokale bio-boer (groenten/zuivel)en appelpulp. De zeugen staan zonder probleem bij onze hertegeiten, mergellanders en dwergkoe. Ook neerhofdieren vormen geen probleem. De beer is een ander paar mouwen...

Ik hoop van hulp te zijn geweest. Andere vragen ook welkom op brechtlaukens@yahoo.com

Geschreven door RvdAalst op 29/04/2011

Hallo.

Bijna alle varkens wroeten in de grond.
Als omheining kunt u het best een stroomdraad plaatsen, hier gaan varkens niet doorheen.
U kunt het best geen stroomdraad voor de poort doen want dan willen de varkens daar niet meer door.

Groeten uit Nederland,
R vd Aalst
www.varkensmuseum.nl

Geschreven door jan campforts op 28/04/2011

beste,

kunnen deze varkens groot gebracht worden op een rantsoen van enkel gras /graasweide? Hoe gedragen deze dieren zich in de weide? Woelen ze die helemaal om of zijn het keurige grazers? Wat met de omheining van de weide?

Geschreven door annick op 07/09/2010

Vraagje graag...zijn prachtige diertjes maar wordt er ook iets gedaan met hun wollige plunje...? Bezitten die vachtjes ook spin-capaciteiten, worden die dieren geschoren, toch hier met dit wispelturig klimaat en niet te vergelijken met het koude Hongaarse?
mvgr Annick.

Geschreven door mieke harink op 21/06/2010

ik heb het maar van horen zeggen, maar in animalaine, bastogne zouden ze er ook hebben
www.animalaine.be, succes
als je dan een spinster nodig hebt om je wol te spinnen, ben ik kandidaat!

Geschreven door Staf Van den Bergh op 17/06/2010

Op het Kasteel Altembrouck in 's Gravenvoeren
(tel: +32 43 330 186 of +31 43 201 0614) worden niet alleen de delicatesse Japanse Wagyu runderen gekweekt, maar sinds kort ook de Hongaarse Mangalitsa of wolvarkens. Meer info vind je op www.altembrouck.net . Hopelijk ontsnapt daar af en toe een zwijntje aan het spit.

Geschreven door philip op 04/06/2010

U mag alvast enkele biggen voor mij reserveren. Ondertussen zal ik trachten voor andere bloedlijn te zorgen. Zodra ik deze heb gevonden contacteer ik u
Mvg,
Philip
0475/59.62.14

Geschreven door brechtlaukens op 04/06/2010

Beste ,

wij zijn de trotse bezitters van 2 rode mangalica zeugen. Wij plannen biggen tegen volgend voorjaar.

Meer info
brechtlaukens@yahoo.com
0486075096

Ps. Indien je op je zoektocht een beer zou tegen komen horen we dat graag.