SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

schapen oormerken in de Walen
Geschreven door colette op 28/05/2010

We hebben bij vlaamse fokkers 5 voskoppen bekomen.Wonende in Hour(bij Namen)dachten we aan te sluiten bij het AWEOC.Per mail,per telefoon...het lukt ons niet.Ondertussen zijn er 5 lammetjes geboren en hebben we dringend oormerken nodig.Mogen we in Vlaanderen aansluiten?

Reacties
Geschreven door Staf Van den Bergh op 17/06/2010

Wie in het Waalse Gewest woont moet de oormerken bij ARSIA bestellen. Daar werkt men niet met een vaste stamboekcode zoals SLE en KHV hebben uitgewerkt met DGZ.
Er is echter geen probleem om de lammeren met hun Waals oormerk in te schrijven in het stamboek bijgehouden door SLE, te meer daar de ouderdieren uit Vlaanderen komen en vermoedelijk ingeschreven zijn bij SLE. Indien u in Walloni?´ subsidie "Genetische Diversiteit" zou aanvragen, moet u wel eerst navragen of de dieren daarvoor niet bij AWEOC ingeschreven moeten zijn. Maar met SLE-stamboekpapieren zouden de dieren ook in het AWEOC-stamboek probleemloos ingeschreven moeten kunnen worden.

Geschreven door colette op 07/06/2010

bedankt voor de reacties...wij zijn al jaren lid van het SLE.We zijn heel blij met deze veriging,

mvg,
Colette

Geschreven door Bram De Rudder op 30/05/2010

Probeer eens contact op te nemen via FICOW, de professionele tegenhanger van AWEOC. Ik ben daar onlangs lid geworden en op vier dagen tijd had ik een antwoord en kreeg ik hun tijdschrift toegezonden.

Bram

Geschreven door Vandyck Stijn op 29/05/2010

Ik woon in de ardennen en ik denk dat het voor voskoppen die uit vlaanderen komen geen probleem is om die hier in te schrijven.
Het systeem van de sanitelnummers met eigen persoonlijke nummers bestaat hier niet dacht ik.
In mijn geval was het anders, ik kweek kempense schapen en kon die niet laten inschrijven hier omdat er hier geen stamboek van is.
Dit is ook de reden dat mijn 15 ooien geen papieren meer hebben.
Maar ik blijf wel trouw aan mijn "waalse" kempen...

Geschreven door steven op 29/05/2010

Ik denk dat de oormerken via ARSIA moeten aangekocht worden (www.arsia.be) de tegenhanger van DGZ in Vlaanderen.

Lid worden van SLE is zeker mogelijk. Ik denk dat er SLE-leden zijn in Walloni?´ en ik hoop dat ze dit lezen. Ik vraag me bvb. af of de bestelling van SANITEL-nummers met vast stamboeknummer (4 vaste cijfers) ook werd afgesproken met ARSIA.

Neem ivm. lid worden best contact op met Staf Vandenbergh.