SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Schaap: 2 oormerken kwijt
Geschreven door Jan ... op 25/05/2010

Hallo,

1)
wat was alweer de procedure waneer je een schaap z'n 2 oormerken kwijt is? Het gaat inderdaad om een stamboek schaap.

2)
Praktisch gezien. Schiet ik oormerken in dezelfde gaatjes (leken niet ingescheurd), of altijd ernaast? Oormerken verwijderen gaat enkel door ze met een tang kapot te knippen zeker?

3)
Zijn er trucs om dit te vermijden in de toekomst? Ik zit nu eenmaal met Ursus draad en mijn schapen steken daar vaak hun hoofd door. Ik probeer wel nu steeds de "dopjes" van de oormerken in de binnenkant van het oor te houden (paar keer anders gedaan, denk ik).

Mvg,
Jan

Reacties
Geschreven door provost linda op 30/05/2010

Je mag inderdaad, bij verlies van de twee oormerken, niet zelf hermerken. Je moet dgz verwittigen en je dier opstallen tot ze langsgekomen zijn voor hermerking.Kostprijs ? Het probleem wordt groter als je er twee tegelijkertijd hebt die beide oormerken verloren zijn. je moet immers de afstamming kunnen aantonen in het kader van de 'traceerbaarheid'. Als slechts ?©?©n dier beide oormerken verloor, dan is dit door uitsluiting eenvoudig aan te tonen. Zijn er twee, dan is de vraag : wie is wie ? In uw geval is dat probleem er dus niet. Tweemaal een duplikaat bestellen is inderdaad ook een optie maar mag dus volgens de richtlijnen van dgz niet, tenzij de twee oormerken op een verschillend moment verloren zijn en er dus nog ?©n ter plaatse is ! Zie de site dgz.be voor alle correcte info over hermerken.
Wij gebruiken eveneens dezelfde opening indien die niet doorgescheurd is. De optie om teruggevonden oormerken te openen en te hergebruiken is met de nieuwe oormerken geen evidentie meer. Mocht je een oormerk intact terugvinden in de wei en het gat in het oor is vrij groot, dan kan het wel eens lukken om het zonder te openen terug in het gat te krijgen. Wat soepel maken in kokend water, de vlakke kant zo kort mogelijk oprollen en terug in opening steken. Met wat geluk blijft het merk een tijdje ter plaatse en dan kan je wel zelf twee keer een duplicaat aanvragen en zelf correct hermerken.Misschien toch eens door de wei wandelen....

Geschreven door Bart Vanrobays op 27/05/2010

Om in de toekomst het probleem te voorkomen kan je indien mogelijk een schrikdraad (glad) op ongeveer 30 cm hoogte plaatsen. Probleem dat je ursus vol met wol hangt van te schuren is zo ook opgelost.

Grtjs, Bart

Geschreven door Steven op 25/05/2010

Ik denk dat je (wettelijk gezien dan) het FAVV moet laten komen merken.

Ik zou persoonlijk een (eerste) vervangnummer bestellen en dan later nog eens. Het zal anders een kostelijke grap worden. Maar volgens de letter van de wet mag dat niet (denk ik toch).

Maar voor je iets bestelt loont het zeker de moeite van de toer te doen van uw wei. Ik heb al 2 keer een nummer teruggevonden, volledig intact. Gewoon soepel maken in heet water en met 2 tangen uiteenhalen en terug in het schaap. Veel goedkoper dan een vervangnummer.

Afhankelijk van de grootte van de scheur hergebruik ik het gat of maak ik een nieuw gat.