SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

ontwormingsmiddels voor schapen
Geschreven door Vandyck Stijn op 21/05/2010

Er zijn meerdere ontwormingsmiddels , waar de veearts van beweerd dat ze voor schapen zijn, maar als ik de bijsluiter lees staat er dat het enkel voor runderen en varkens is en nergens staat er iets op over schapen.
De dosering staat er ook enkel op voor runderen en varkens.
oa; Noromectin, ivomec,...
Ik zou graag weten of deze producten echt wel goed zijn bij schapen of niet.

Reacties
Geschreven door Marc Temmerman op 05/06/2010

Ivomec is een heel doeltreffend middel, waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar voor gebruik bij schapen. Echter in het verleden wel.
Nadeel is dat het een vrij dikke vloeistof is om in te spuiten. Voordeel is dat het extra werkt tegen ook neushorzels en schurftmijten. Ik denk mede hierdoor dat je er preventief myasis met vermijdt.
Ander nadeel is de mest. Het product gaat mee de mest in en de biologische werking om te composteren loopt niet goed, dus uitkijken wanneer je het gebruikt.
Mocht Ivomec als oraal middel verkrijgbaar zijn, dan zou ik het terug willen gebruiken, max 1x/jaar. Cydectine word soms als alternatief naar voor geschoven. Het zijn toch 2 verschillende producten

Geschreven door Vandyck Stijn op 23/05/2010

Ik gebruik altijd een middel om te injecteren, dan ben ik zeker dat ze het "binnen" hebben.
De dosering is gewoonlijk 1 ml per 50 kg lichaamsgewicht.

Geschreven door steven op 22/05/2010

Ivomec is een van de merken met ivermectine als werkzame stof. Je kan de dosering gebruiken van runderen (normaal is dit uitgedrukt in functie van het lichaamsgewicht. Is het een pour-on of te injecteren?

Geschreven door tim arts op 22/05/2010

beste

een dierenarts weet wel meestal wat hij voorschrijft

als op het product die je krijgt schapen niet vermeld staan
kan dit vooral te wijten liggen dat de producent geen geld wilde geven om dit in Belgie te laten goed keuren
omdat schapen hier in de minderheid zijn en dit hopen geld kost