SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

raskeuze voor herdershond
Geschreven door marc vervaecke op 03/05/2010

Ik ben sinds jaren eigenaar van Catalaanse herdershonden (Gos d'Atura Catala) en "werk" in Frankrijk en Cataloni?´ regelmatig met schapen. Waar een Border Collie op afstand werkt gebeurt het hoeden van de schapen door de Gos d'Atura door kort bij de schapen te werken. Ik heb sindskort een eigen weide gevonden van 1.2 ha, zodat ik zelf schapen kan gaan houden. Op die manier moet ik niet zo ver rijden om een paar keer per week te kunnen oefenen. Ik zou graag met een authentiek ras van hier werken. Ik ben op zoek naar een ras dat niet te makkelijk is van karakter en zich niet te snel laat conditioneren door de hond. Uiteraard lopen de schapen geen enkel risico en worden zij als dier evenveel gerespecteerd als ik mijn honden respecteer. Kan iemand mij rassen aanbevelen of net afraden?

Reacties
Geschreven door De Cock Marcel op 20/05/2010

Je kan Brigitte met haar Lakense herders aan het werk zien tijdens de Levend Erfgoed Expo te Wachtebeke op zondag 29 augustus 2010

Geschreven door Rob van Opstal op 19/05/2010

mooi dat er mensen werken met een lakense herder,een oud werk ras dat te weinig bekendheid geniet.

Geschreven door brigitte op 15/05/2010

hoi Marc,
wat mijn ervaring is met het Lakense schaap, is dat deze dieren moeilijk bij een te houden zijn door een hond en zeker ook niet tam zijn naar mensen toe,
wij hebben een keer een groep gehad die wel eens wilde komen trainen met hun honden bij ons en het is bij 1 keer gebleven omdat de honden veel problemen hadden om de schapen bij een te houden en dat ze ook af en toe gewoon voor dood gingen liggen,
wat ik wel merk is dat onze lakense herder iets anders te werk ga met de schapen dan de borders
wij kunnen de hond de schapen ook niet naar de herder laten duwen vermits ze maar een klein uitwegje moeten hebben om er van door te gaan
als je wilt mag je gerust eens komen kijken of het je zou lukken met dit ras