SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Behandeling \"de vlieg\" (vergevorderd)
Geschreven door Jan ... op 30/04/2010

Hallo,

ik heb een schaapje dat vrij grote open wonden heeft opgelopen door de vlieg. Vorig jaar heb ik een lam behandeld met Javel en dat is volledig hersteld. Maar bij dit geval heb ik mijn twijfels. Er lijkt me nogal veel gevaar voor infectie, en ik betwijfel sterk of zoiets nog kan dichtgroeien. Iemand ervaring?

Wat te doen? Veearts bellen? Bv. voor antibioticum of naaien van de wonden?

Alle feedback welkom.
Jan

Reacties
Geschreven door Marc Temmerman op 05/06/2010

Lange tijd geleden dat ik op forum kwam.
Ivm Myasis, verdund bleekwater is altijd goed.
Scheer eerst de wol weg en borstel dan met harde borstel en verdund javel, de maden weg. Neem een spuitje zonder naald en spuit lichtjes ook verdund javel in de gaatjes gemaakt door de maden. Ze kronkelen eruit, haal ze erit met pincet. Herhaal deze procedure zolang dat je geen harde knobbel meer voelt onder de huid (harde knobbel = nog steeds maden in de huid).
Scheer meer wol weg dan nodig, desnoods scheer je het schaap helemaal. Kijk ook in de holtes van het lichaam, oksels, tussen de testikels, onder de staart.
Nadien ontsmetten met isobetadine.
Check de dag opnieuw en herhaal grondig indien nodig. Na 2 dagen moet je ze wel kwijt zijn.
Haal ook de oorzaak weg, meestal schaap met diarree.
Je krijgt een korstvorming op de wonde die mooi geneest als je ze droog kan houden. Vergeet niet dat bloed ook de vlieg aantrekt.

Geschreven door Jan ... op 25/05/2010

Ik had het al deels "opgegeven" omdat de maden bleven terugkomen. Wel, ik wou in de apotheek een doeltreffend product halen.

Mijn vader heeft wel nog een tijdje verzorgd en het is toch goedgekomen. Het schaapje heeft wel een serieuze groeiachterstand (nog nooit gelammerd echter) en ik betwijfel of dat nog goedkomt.

De open wonden waren echt wel 5cm en meer. Lijkt nu allemaal wel dichtgegroeid. Doch ietwat kaal wegens littekenweefsel.

Bedankt voor de reactie!
J.

Geschreven door Steven op 30/04/2010

Ik heb in een ver verleden ook wel eens (verdunde) javel gebruikt maar dit is af te raden. Giftig en brandt als het niet genoeg verdund is.
Ik zou isobetadine gebruiken op de wonden.

Hechten ? Is het zo erg? Normaal groeien wonden redelijk vlot dicht, toch als het redelijk oppervlakkig is. Waar zitten de wonden?

Antibioticum geven is goed als ondersteuning en ik zou het schaap scheren (en opstallen samen met een 2de schaap) indien het die stress aankan.