SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Ezel opleren
Geschreven door ignace amandt op 11/04/2010

Heb 2 jonge ezelmerries van ?©?©n jaar oud die ik graag zou opleren om tochten mee te doen met de kinderen !
Welke is de beste manier om mijn ezels met mij mee te krijgen op tocht ?

Reacties
Geschreven door Karsten Van Lil op 30/05/2010

ezels zijn slimme dieren; als je terugkeert als hij het uithangt wint hij en leer je hem om het uit te hangen want dan kan hij snel terug naar z'n maatje.
Je moet volharden en met elk apart oefenen, eens je ver genoeg van de andere bent zal hij je wel volgen gezien je nog zijn enige kennis bent die overblijft. Een ezel zal altijd weigeren een hindernis te nemen die hij niet kent, je moet hem dus eerst zien gerust te stellen en rustig met de hindernis of het beangstigende te laten kennismaken zodat hij overtuigd geraakt dat het eigenlijk geen kwaad kan en als je dat dan combineerd met iets aangenaams als dan verloopt dat leerproces nog vlotter. Je kan ook eens contact opnemen met de BEV of donkey-sjot of adodane dat zijn ezelverenigingen die bijeenkomsten en wandelingen in groep organiseren en je zal snel merken dat ezels de neiging hebben elkaar te volgen en als er een de brug of het beekje o.d. oversteekt zullen de volgenden ook makkelijker volgen. Ezels zijn pas op 5 jaar volgroeid en mogen pas vanaf drie jaar voorzichtig gewicht leren dragen of trekken. Je kan ze eerder leren werken maar weet wel dat de botten en spieren die nog niet voldoende zijn uitgegroeid zijn hiermee levenslang bschadigd kunnen raken. Dus hou je je de eerste jaren best bezig met veel wandelen op veel verschillende plaatsen.

Geschreven door Rob van Opstal op 05/05/2010

ga eens amicaal te werk!met je hand in de manen (nek)knijpen zoals ze ook bij elkaar doen,en als je ze aan de teugel hebt,met je vrije hand vlak achter de schoft een beetje duwen...dit alleen als ze van elkaar uit het zicht zijn...JIJ bent belangrijk,niet die andere!
Succes.

Geschreven door ignace amandt op 30/04/2010

De ezels wil ik aan de hand laten meelopen ! De ene wil al wat beter mee dan de andere ! Degene die het best meewil gaat mee zolang hij de andere nog ziet, ?©?©ns uit het zicht begint hij dwars te doen ! Als ik dan terugga, gaat hij zonder probleem mee tot aan zijn stal !
Ik zal wat meer geduld moeten hebben denk ik ?

Geschreven door Rob van Opstal op 19/04/2010

hoe bedoelt u?onder de man of aangespannen?
Rob.