SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

coburger fuchs
Geschreven door mieke harinck op 28/03/2010

heeft iemand wol ter beschikking van coburger fuchs om mee te spinnen en te vilten?

Reacties
Geschreven door mieke harinck op 29/03/2011

de wol heeft toch verschillende eigenschappen. het is lastig vilten met ardense voskop terwijl ik lees dat coburger fuchs heel goed vilt. de ardense voskop heeft veel haren tussen de wol (dit maakt de wol onbruikbaar voor kledij) dit wordt niet beschreven bij de coburger fuchs. maar zoals gezegd ik heb de coburger fuchs nog niet tussen mijn handen gehad.

Geschreven door paul vdb op 27/03/2011

De solognote, de coburger fuchs, en de ardeens voskop zijn genetisch eigenlijk dezelfde schapen.
U kan probleemsloos wol van voskoppen vinden in Belgi?´.vrdlk grtn
paul

Geschreven door mieke harinck op 21/01/2011

mail mij eens dan kunnen we misschien iets afspreken miekeharinck@hotmail.com
dank

Geschreven door arja nuiver op 01/01/2011

hallo marieke, ik las je oproep van een tijd geleden. Ik heb nog een aantal zakken staan met coburgerfuchs vachten van onze schapen. voorlopig heb ik niet zoveel tijd om te spinnen, dus mocht je nog belangstelling hebben dan hoor ik dat graag. Ik zit wel in nederland, in flevoland, lelystad. groetjes, Arja

Geschreven door Marc Temmerman op 06/08/2010

Vraag eens na bij de herder Marc Morren in de Hoge Venen. Zijn opgestarte kudde kwam destijds vanuit Duitsland. Die weet best meer.

Geschreven door mieke harinck op 21/06/2010

ondertussen heb ik de ardense voskop eens grpobeerd, maar vilten geeft geen goed resultaat, spinnen gaat natuurlijk wel, maar echt mooi is het zeker niet, houtlanderwol is dan veel beter.

Geschreven door Nel Willemse op 07/04/2010

als u echt perse een vacht wilt van een coburger fuchs kunt u eens kijken op de site van de wollfabrik in munchen-gladbach. is een snoepwinkel voor spinster, breisters en weefsters. heel veel succes

Geschreven door provost linda op 02/04/2010

Je zal wellicht weinig of geen succes hebben om in Belgi?´ Coburger-wol te vinden. De Coburger is bij mijn weten zo goed als (of totaal) afwezig in Belgi?´,het aantal reacties op je vraag bevestigt dit wellicht. Waarom geen voskop-wol gebruiken. Er wordt wel eens beweerd dat beide rassen dezelfde roots zouden kunnen hebben.... ?