SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Schapen laten grazen in Nederland
Geschreven door Marc Temmerman op 28/02/2010

Ik heb mogelijkheid om komend seizoen mijn schapen te laten grazen in Nederland, ongeveer 5 km voorbij de grens in Terneuzen. Het is een leuke opportuniteit, alleen vrees ik dat dit een gigantische hoeveelheid papierwerk met zich mee zal brengen. Wat zijn de beste wegen?

Reacties
Geschreven door Koen Pille op 06/03/2010

Marc,
er is maar 1 (offici?´le) weg, maar misschien is dit voor jou niet de geschikte oplossing. In Zeeuws-Vlaanderen grazen er ook runderen (uiteraard weer Schotse Hooglanders) waarvan de eigenaar een Belg is. Deze dieren staan echter op het UBN nr.(beslagnummer voor de Belgen) van een hollandse vriend van hem. Dit is ook de enige oplossing voor jou, iemand kennen in Nederland die dat voor jou wil doen. Misschien kan ik jou verder helpen want ik ken wel mensen in het Zeeuwse. De grenzen zijn indertijd open gegaan, maar in feite zijn ze meer dan ooit gesloten. Ik kan het immers weten als vlaming in Zeeland. Sinds de MKZ en de daarop volgende andere dierenziektes, onder het mom van Voedselveiligheid, is de administratieve molen tussen de verschillende buurlanden er niet beter op geworden qua dierentransport/houderij en de klok zal ook nooit meer terug gedraaid worden.