SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Ardense Voskop versus Solognote & Coburger Fuchs
Geschreven door Fien Rapoye op 01/02/2010

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben onlangs een hoevetje gekocht met weilanden erbij. Nu kunnen we onze droom waarmaken, nl schapen houden. We zijn nu volop aan het zoeken naar een ras dat bij ons past. Mijn oog is vrij snel op de Ardens Voskop gevallen. Ik heb dit ras afgelopen weekend voor het eerst gezien en ik vind ze prachtig. Wat ik wel een groot nadeel vind is dat ze zo schichtig zijn. Ik vind het belangrijk om nauw contact met je dieren te hebben en ze niet enkel vanop een afstand te kunnen bewonderen. Blijkt dat de Solognote en de Coburger heel goed lijken op de Ardense Voskop maar vriendelijker en aanhankelijker zijn. Spijtig genoeg heb ik nog geen enkele fokker van deze 2 rassen gevonden in Belgi?´. In Nederland wel maar het invoeren van schapen blijkt een ingewikkelde en dure onderneming te zijn. Heeft er iemand ervaring met het invoeren van schapen bvb vanuit Nederland? Of kent er toch iemand een fokker van de Solognote of de Coburger Fuchs in Belgi?´? Alle informatie is meer dan welkom! Alvast hartelijk dank!

Vriendelijke groeten,
Fien Rapoye

Reacties
Geschreven door Jan Fran?├čois op 18/04/2011

Niets moeilijk om schapen te importeren uit Nederland. Ik deed het in 2010 en mits goede afspraken met de verkoper lukt dat best.

Geschreven door Staf Van den Bergh op 31/03/2011

Even het geheugen opfrissen (voor de ouderen onder ons zie De ARK 1999-2). Toen Marc Morren in 1997 (de tijd toen de dieren nog spraken) de begrazing van de Hoge Venen kreeg toegewezen zocht hij een kudde "geharde" schapen die zonder problemen de barre winters aldaar konden doorkomen. Het begrip "lokale" rassen was nauwelijks bekend zodat een kudde van 230 Welsh Mountain Sheep werd aangekocht voor het begrazingsproject. In 1998 startte SLE met de stamboeken voor de zeldzame rassen (voor gans Belgi?´)en ontstond er ook in Walloni?´ sympathie voor onze werking, meer bepaald voor deze rond de Ardense Voskop. Maar waar vond je toen een kudde Voskoppen van een zekere omvang ? Toevallig kwam er rond dat tijdstip een kudde van 320 Eifeler Fuchschafen of Eifeler Rotk??pfe te koop. Het Duitse Eifelgebied grenst aan de streek van Eupen en Verviers, de bakermat van de Ardense Voskop. Beide rassen hebben ongetwijfeld dezelfde basis. Ik heb die schapen toen gekeurd en goed bevonden voor opname in het stamboek. Het zou zonde zijn om dit genetisch reservoir verloren te laten gaan. Met Marc werd afgesproken dat hij op de kudde, ingeschreven stamboek Voskoprammen zou inzetten, wat ook gebeurde. De Welsh Moutains werden verkocht en vervangen door de Eifeler Fuchschafen. De afstammelingen mogen vandaag zeker als volwaardige Ardense Voskoppen worden beschouwd.

Geschreven door marc carrebrouck op 29/03/2011

Van houtlanders beweren ook dat ze schichtig zijn maar dit wordt veel bepaald door de fokwijze , een fleslammetjes in de kudde maakt de kudde rustiger anderzijds ook natuurlijk .
vriendelijke groeten ,marc

Geschreven door paul vdb op 27/03/2011

sorry de juiste naam vd herder op de hoge venen is Marc Morren

Geschreven door paul vdb op 27/03/2011

beste,
De solognote, de coburger fucks en de ardense voskop zijn genetisch eigenlijk dezelfde schapen.
Dhr. Motten (op de Hoge Venen) heeft een kudde coburger fucks, die ingeschreven staan als voskoppen.
vrdlk grtn
paul