SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Mechelse koekoek goudhalzig
Geschreven door Kristof Sprengers op 10/12/2009

Ben op zoek naar kwekers van mechelse koekoek goudhalzig, het is de bedoeling om ook met dit ras te beginnen kweken.
Wie kan mij helpen?

Reacties
Geschreven door Ruben op 08/03/2010

@ Kristof: als je me je e-mail geeft via ruben@neerhofdieren.be, dan bezorg ik je zijn gegevens.

@ Michiel: het is ondertussen geen eerste-generatie-materiaal meer...
Als niemand er mee begint, komt het er nooit van. In plaats van te zoeken, had je ze 'snel' zelf kunnen maken: de kalkoenkop is historisch gezien Mechelse x Brugse, dus als je op't einde van't fokseizoen een goudhalzige Brugse haan op kalkoenkophennen had gezet...

Ook de andere 'verdwenen' kleurslagen zijn zo ontstaan. Bepaalde witte lijnen (zo niet allemaal?) zijn afkomstig van Mechelse x witte vleeshybride. De blauwe zijn afkomstig uit Mechelse x Brahma. Je kan hier sceptisch tegenover staan, maar uiteindelijk was de Mechelse oorspronkelijk ook een 'vleeshybride' van o.a. Brahma, koekoekkleurige lokale hoenders (Vlaanderse?), Brugse en wie weet wat nog allemaal. Ook binnen deze 'nieuwe' kleurslagen zie je soms goede dieren, beter dan wat sommigen als 'rasdier' in hun tuin hebben zitten. En met 'beter' heb ik het niet over standaardmatige details, maar over volume en de typische horizontale ruglijn.

Geschreven door Michiel Martens op 27/02/2010

Eerste generatie kruisingen zijn moeilijk "goed materiaal" te noemen h?©. Volgens mij is het ook geen goeie zaak om eerste-generatie-dieren uit een experiment op de markt te brengen.

Geschreven door Kristof Sprengers op 27/02/2010

Waar kan ik kristof van Goethem bereiken?

Bedankt Kristof

Geschreven door Ruben Boonen op 25/02/2010

Kristof Van Goethem is er mee bezig en zal u waarschijnlijk aan goed materiaal kunnen helpen.

Geschreven door Michiel Martens op 10/12/2009

Niemand.

Want ze bestaan niet (meer). Ik heb kalkoenkoppen gezocht ongeveer een jaar geleden in koekoekgoudhalzig en niks gevonden.