SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Jonge ram
Geschreven door Jo Weyns op 13/10/2009

Ik heb mijn jonge ram ( 30-03-09 )begin october bij 4 oude ooien in de weide gelaten. In het begin werd hij verstoten. Is al v?©?©l gebetert. Heb hem ook zijn dekblok afgedaan. Eens gelezen dat jonge rammen daardoor onwennig worden en afgeleid zijn. Ik maak nu om de 2 dagen zijn borst groen.Vroeger jaren om zeggens geen problemen gehad met jonge rammen. Ik zie wel dat af en toe een ooi samen met de ram rondtrekt in de weide terwijl de andere een heel stuk verderaf verder grazen.Wat moet ik doen?? De ram er af zetten en na een week terug of stil alles op zijn beloop laten en de natuur zijn gang laten gaan?

Reacties
Geschreven door Jo Weyns op 21/10/2009

Het hek is van de dam, niet meer panikeren, Mijn jonge ram heeft vandaag de eerste ooi gedekt en ge ziet hem goeien in zelfzekerheid tegenover de andere ooien. Het zal nu wel los gaan lopen. Geduld is ee mooie deugd maar niet direkt aan mij besteed!!!

Geschreven door linda provost op 14/10/2009

Wij hadden ook ooit eens de indruk dat een jonge ram niet ge?Ønteresseerd was in onze ooien. We zagen hem slechts sporadisch in de buurt en hij gaf weinig signalen dat hij er 'zin' in had. Wij dachten dat wij weinig of geen lammeren zouden hebben. Uiteindelijk bleken alle ooien gedekt en volgden de geboortes vlot op elkaar. In artikels vond ik ook terug dat veel rammen vooral aktief zijn 's avonds laat tot in de hele vroege uurtjes, terwijl de fokker dan meestal in dromenland is. De ooien moeten natuurlijk bronstig worden en ik vraag me af of de lang aanhoudende hoge temperaturen dit jaar hierop een invloed hebben? Jouw ram is ook van maart en is toch nog vrij jong. Persoonlijk zou ik hem niet wegnemen en de natuur inderdaad zijn gang laten gaan.....