SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Ideale schapen voor kinderen
Geschreven door Kurt Vanhooydonck op 06/10/2009

Wij hebben een aantal Voskoppen en ik vind het prachtige dieren. Het enige nadeel is dat ze zo schichtig zijn. Onze kinderen hebben ook maar weinig contract met de dieren omdat ik ze niet handtam krijg. Daarom overweeg ik om naar een ander ras over te stappen. Ik dacht dat het kempense heideschaap wel een vrij rustig karakter heeft. Klopt dat? Zijn die dieren gemakkelijk in omgang en handtam te krijgen? Of kan je me een ander ras aanbevelen. Aangezien ik in de Kempen woon prefereer ik het Kempens heideschaap boven bv het Vlaamse schaap. Alle feedback/tips welkom.

Reacties
Geschreven door Ellen De Coster op 20/11/2009

Wij hebben voskoppen staan en deze zijn zeer tam. Als je ze van jongs af aan je laat wennen, heb je er veel plezier aan. Ze komen spontaan naar je toe, laten zich knuffelen, zo gaat er zelfs af en toe eentje (of allen tesamen) buiten de weide op wandel.

Geschreven door Vandyck Stijn op 11/10/2009

Als ik het zo allemaal lees, zijn het enkel de voskoppen die schuw zijn...

Geschreven door Els Taghon op 11/10/2009

Het Belgisch Melkschaap is een zeer tam en mak ras. Net zoals andere melkrassen zijn deze dieren generaties lang 'in de hand' geweest en dit toont zich in de afstammelingen.

Geschreven door Vandyck Stijn op 08/10/2009

Mijn kempense schapen zijn ook net hondjes.
Dit is een van de redenen dat ik zo gehecht ben aan dit ras.
Een prima ras voor wie kinderen heeft.

Geschreven door linda provost op 08/10/2009

Wij hebben ook Voskoppen en inderdaad, dit is m.i. niet het meest aangewezen ras qua kindvriendelijkheid. Daarnaast hebben wij Vlaams Kuddeschaap, dit is reeds een rustiger ras met geregeld dieren die gemakkelijk toenadering zoeken. Onze meest tamme dieren zijn de K?§rntner Brillenschafe, ook een bedreigd ras, maar niet belgisch. Mocht dit voor jullie geen beletsel zijn, dan geven wij u graag meer info.
Groeten, Linda

Geschreven door Bart Courtens op 07/10/2009

Uit ervaring weet ik dat Mergellandschapen heel aanhankelijke dieren zijn.Sommige zijn zo tam als een hond.Dit ras is ook heel makkelijk te hanteren.Bovendien zijn ze ook met weinig tevreden en lammeren zelfstandig.En ze zijn ook mooi om naar te kijken maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.