SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

hoogstamfruitbomen en Ardense Voskop
Geschreven door Tine Rijvers op 30/09/2009

Heeft iemand ervaring met het beschermen van hoogstamfruitbomen tegen Ardense Voskoppen? Welke beschermingsystemen zijn er geschikt om jonge fruitbomen voldoende te beschermen tegen vraat van deze schapen?

Reacties
Geschreven door Jan & Sofie op 28/10/2009

Wij hebben ook 31 hoogstamfruitbomen (staan er nu reeds 4 zomers). Sinds dit jaar stonden er tot 14 houtlanders (familie van de Ardense Voskop) op de wei. Ik heb telkens 3 palen rond de stam en van die groene, geplastificeerde draad met mazen 5x10cm, 120cm. Toen mijn draad op was heb ik sommigen met kippengaas omwikkeld, maar ook weer op de 3 palen en telkens de draad goed vastmaken zodat hij niet losgeschuurd of platgestapt wordt. Voorlopig nog geen schade. Ook niet van opspringende dieren.

Onze 30 jonge knotwilgen langs de kant staan voldoende ver verwijderd van de ursus draad. En deze die te dicht staan, werden afgeschermd met kippengaas rond te stam.

Groetjes,
Jan & Sofie

Geschreven door Vandyck Stijn op 01/10/2009

Als het jonge net geplante bomen zijn kan je er een oude pvc-buis overzetten.
Door deze eerst in de lengte door te slijpen met een slijpschijf kan je ze er makkelijk rond krijgen.
Superdoeltreffend, zelfs tegen geiten.

Geschreven door Marc Van Damme op 01/10/2009

Gewone kleinmazige kippendraad (min.1,5m), een drietal keer rond de stam gewikkeld, is bij mij afdoende gebleken.