SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Schapen - subsidie
Geschreven door Jan & Sofie op 18/08/2009

Wij hebben op dit moment houtlanders. Sommige lammeren hebben ook deels texels bloed. Nu willen we op termijn terug "rasecht" kweken en subsidies aanvragen. Omtrent dat laatste nog enkele vraagjes:
- ik heb geen BTW-nummer, noch landbouwersnummer of zo (wel een beslagnummer). Is dit een harde vereiste?
- is er een minimum aantal schapen vereist opdat je de subsidie zou ontvangen? Ik dacht het bij een 10-tal schapen te houden omdat --naar 't schijnt-- bij meer dan 10 de FAVV of de mestbank of zo extra's aanrekent.
- en de dekram: moet die steeds apart gekeurd zijn of is het voldoende als die in het stamboek ingeschreven staat?

Mvg,
Jan & Sofie

Reacties
Geschreven door willem op 28/09/2009

Voor zover ik juist geinformeerd ben:
- btw of mestbank of landbouwer, ... is zeker NIET nodig
- hoeveelheid maakt NIETS uit. (misschien verwar je met: 'vanaf 10 schapen bijdrage voor favv betalen' of 'minimun 10 hoogstam fruitbomen voor boomgaardsubsidie'
- voor de dekram weet ik (nog) niet, maar ik hou deze vraag in het oog vermits wij volgend jaar met voskoppen willen beginnen.

Geschreven door steven op 19/08/2009

Er is geen ondergrens van 5 schapen bij mijn weten. Dus je mag ook voor 1 schaap subsidie aanvragen.
Voor de rest kan ik daar niets aan toevoegen.

Geschreven door Linda op 18/08/2009

Als ik het goed voor heb kan je vanaf vijf schapen premie aanvragen, dus ook voor tien. Er zijn wel enkele vereisten :
- een beslagnummer is inderdaad verplicht (voor elke houder van schapen)
- een btw nummer of een mestbanknummer (actief bedrijf) zijn niet noodzakelijk. Ook de hobbyfokker komt in aanmerking. Lidmaatschap van de sle is een vereiste, daar sle de administatie rond de premies op zich neemt. (ps : ook als je geen premie aanvraagt is het de moeite om lid te worden...!!!!)
- de dieren moeten raszuiver zijn om premiegerechtigd te zijn en ingeschreven in het stamboek bij sle
- zowel ram als ooien komen in aanmerking voor premie
- je sluit een overeenkomst af voor vijf jaar
- je mag per jaar 20 procent dieren vervangen door jongere dieren
- je vraagt jaarlijks je uitbetaling aan via een daarvoor voorzien document.
- je krijgt controle via de sle op correctheid van naleven van je contract : bij het ingaan van het contract en nadien mogelijks steekproefsgewijs
- je ram moet inderdaad gekeurd zijn, ook al is hij opgenomen in het stamboek, niet zozeer om de premie te ontvangen voor dat dier, maar vooral om de nakomelingen in het stamboek te kunnen laten opnemen.
- het premiebedrag bedraagt 25 euro per jaar per dier.
- de premie komt op je belastingsaangifte en wordt afzonderlijk belast (lagere heffing), de 25 eurootjes zijn dus niet zuiver.
- Ook vadertje staat houdt een oogje in het zeil voor de naleving van de contracten en kan eens komen zien ter plaatse.
- verdere info kan je zeker nog via Staf Vandenbergh krijgen of onder de rubriek schapen / administatie van deze site.
Join the club ! en succes !!!