SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Pootproblemen Mergellandschapen
Geschreven door Flip Bamelis op 16/06/2009

Dit jaar heb ik voor het eerst pootproblemen bij mijn Mergellanders (sinds 2002). De hoefjes lossen van de tenen en de huid tussen de hoefjes is ontstoken. Het treedt op zowel bij ooien als bij lammeren, en in de twee delen van de kudde die scheiden leven. Een behandeling met Cyclospray is heel afdoende, 's anderendaags zijn de pootjes genezen.
Heeft er iemand anders hier nog meer last van dit jaar?
Heeft er iemand tips om dit euvel voorgoed op te ruimen?

Reacties
Geschreven door steven op 14/08/2009

Kan ook tussenklauwonsteking zijn. Dat is wel redelijk vlot te behandelen met spray.
Maar meestal wordt de hoef dan toch niet zo fel aangetast als bij rotkreupel.

Geschreven door Luc Van Roeyen op 04/08/2009

Vergroeingen en loslaten van hoeven zijn lisschien wel het gevolg van blauwtong. Sinds een jaar of drie hebben een heleboel schapen er last van. E?©n voordeel van blauwtong... Alle rotkreupelgevoelige schapen heb ik moeten afvoeren of zijn dood.Alles heeft zo zijn voordelen en nadelen zoals je ziet.
Ik heb niet de indruk dat Mergellanders sterkere hoeven hebben dan andere schapen hoor.

Geschreven door Flip Bamelis op 16/06/2009

Er is mij altijd verteld dat rotkreupel ongeloofelijk stinkt. En die poten bij mij stinken helemaal niet.

Geschreven door Bart Courtens op 16/06/2009

Mergellanders hebben van nature sterke hoeven.Ben je zeker dat het geen rotkreupel is?