SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

katten en ganzenkuikens
Geschreven door Jeroen Elst op 17/05/2009

Binnenkort heb ik een aantal ganzenkuikens; er lopen hier echter wel wat katten rond; Zijn ze een gevaar voor de kuikens, Hoe kan ik de katten weghouden?

Reacties
Geschreven door Ludo Segers op 17/05/2009

Ik bezit 3 geadopteerde (ex-zwerf) katten en de enige manier om die 'gangsterskes' van de ganzenkuikens weg te houden is een volledig afscherming. Die afscherming heb ik voorzien via vogelnetten. Op die wijze zijn die jonge ganzenkuikens ook tegen kraaien, eksters en vlaamse gaaien beschermd. Waar ik je ook kan op wijzen is dat "de heren" (=mannetjesganzen) er binnen de eerst dag in geslaagd waren 2 kuikens te doden door er heel ruw met 'te jongleren' terwijl de moeder nog op haar nest zat en de katten toen nog goed binnenskamers gehouden waren. In tegenstelling tot kippen zijn die jonge ganzenkuikens erg zelfstandig en lopen snel van de moeder weg op verkenning om zelf voeder te zoeken. Vooral het afpikken van gras is die eerste 2dagen te gek voor woorden. Ge ziet ze sleuren en trekken en als het sprietje dab afbreekt kwakkelen plompverloren om ...