SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

vechtende rammen
Geschreven door Vandyck Stijn op 09/05/2009

Ik heb 2 volwassen rammen bij elkaar lopen in de weide, alleen zonder ooien uiteraard.
Ze vechten eigenlijk regelmatig, soms zelfs zo erg dat er een bloed aan de kop.
Soms hebben ze het ook op mij gemunt.
Nu heb ik gehoord dat wanneer men er een derde ram (of meerder) zou bij plaatsen het vechten zou stoppen.
Heeft hier iemand ervaring mee?

Reacties
Geschreven door Ellen op 18/05/2009

Wij hebben een kleine kudde en hebben twee rammen lopen. Ze zijn bij elkaar gekomen toen ze nog geen 1 jaar oud waren en de rangorde is gekend. De ene ram dekt, de andere mag niet. In het dekseizoen mag de ene ram niet bij de kudde in de buurt komen, de andere gaat zijn gangetje. Buiten dekseizoen lopen ze ook samen en hebben we geen gevechten.

Geschreven door steven op 11/05/2009

Ik heb ook net geprobeerd om 2 rammen aan elkaar te laten wennen. Na een week samen opgesloten te zijn in een box (zodat ze niet konden aanlopen) dacht ik dat het wel zou lukken. Maar van zodra ze ruimte kregen gingen ze er volle bak tegenaan. Ik heb ze dan maar terug apart gezet om geen ongelukken te hebben.

Geschreven door Vandyck Stijn op 10/05/2009

Ik heb vandaag mijn nederlandse landgeitenbok erbij gezet.
Nu vechten ze gezellig met zen drieen...

Geschreven door provost linda op 10/05/2009

Onze fokrammen gaan na het dekseizoen steeds samen op de wei. Soms zijn dat er tijdelijk maar twee, maar die kennen mekaar wellicht en toleren mekaar. Meestal zijn het er drie, je ziet dan de eerste uren wat heen en weer gebeuk tot de rangorde gekend is. Vanaf dan is het rustig op enkele kleine schermutselingen na. Bij het spenen voeg ik ieder jaar nog een aantal jonge niet geslachtsrijpe rammetjes toe en dit verloopt vlot. Wij doen dit nu reeds een viertal jaren zonder problemen.

Geschreven door Koen Pille op 10/05/2009

Die bewering klopt inderdaad. Twee rammen gaat echt niet, drie is beter, maar nog niet ideaal. Hoe meer hoe beter.
Ook nooit twee volwassen rammen bij elkaar steken die mekaar niet kennen. De kans is dan groot dat er eentje de loodjes legt. Dit kan wel als er meerdere volwassen rammen bij elkaar zitten.