SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Verzorging uier nodig bij gestorven lammetje?
Geschreven door Tom Van Doren op 23/03/2009

Beste collega-schapenliefhebbers,

Volgend probleem: m'n mooiste voskopooitje heeft vanmorgen gelammerd, het was maar ?©?©n lammetje, maar ik heb het dood aangetroffen. E?©n van de vliezen zat rond het kopje dus waarschijnlijk is het gestikt. De uier van mijn ooitje zit nu natuurlijk overvol en is helemaal gezwollen. Ik ben bang dat ze misschien uierontsteking zou gaan krijgen en dat zou heel spijtig zijn want ik wil dit ooitje zeker nog later inzetten in de kweek.

Ik ben toch wat ongerust. Kan ik iets doen om het leed van mijn ooitje wat te verzachten?

Misschien handmatig wat melk aftappen? Maar dan stimuleer ik misschien nog meer melkproductie? Of een paar dagen binnen houden en op hooi zetten (zonder of met water?)?

Wie kan mij hierover wat advies geven?

Bedankt,
Met vriendelijke groet,
Tom

Reacties
Geschreven door Koen Pille op 01/04/2009

Niet akkoord met het laatste bericht. 1 dag geen water is echt wel het maximum, zeker als ze enkel op hooi staat. Enkele dagen uitmelken is ook niet aan de orde, dit is vragen om uierontsteking. Ik zou ze ?©?©nmaal uitmelken als je echt wat biest nodig hebt.

Geschreven door Vandyck Stijn op 24/03/2009

Ik zou de betreffende ooi inderdaad apart zetten en enkele dagen geen water geven, alleen wat hooi.
Wat je ook kan doen is ze toch enkele dagen melken en kan je zo de biest bewaren in de vriezer.
Kan altijd van pas komen bij nog volgende lammetjes.
Je kan de ooi daarna nog altijd "droog" zetten.

Geschreven door Steven op 23/03/2009

Ik laat een ooi die mislammert gewoon lopen (niet melken ofzo). En matig voeren is natuurlijk ook het beste.