SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

vlekken bij voskop
Geschreven door Ellen op 05/03/2009

Is het voorkomen van vlekken bij voskop lammeren genetisch bepaald?

Reacties
Geschreven door Steven op 22/03/2009

Foto altijd welkom. Geef ook wat informatie mee door, (geboortedatum, nummers van het dier zelf en de ouders).

Groeten

Steven
steven.janssens@biw.kuleuven.be

Geschreven door Ellen op 19/03/2009

De vlekken kom echt verspreid over het hele lijf voor. Het is een tweeling en eentje heeft zelfs een volledig witte rug en een zwart vlekje op zijn poot. Het is het tweede jaar dat dit schaap lammert en is zelf van eigen kweek. De moeder zelf is net heel donker en we hebbn nooit eerder problemen gehad met gevlekte lammeren. Ik wil gerust eens een foto doorsturen... Maar we zijn niet van plan ze te houden en vinden hopelijk een afnemer...

Geschreven door Steven op 15/03/2009

Mijn idee is dat het vrij zeker genetisch bepaald wordt. Witte vlekken worden bij andere rassen van schapen toegeschreven aan een recessief allel (allel=vorm van een gen) kleine s. De versie zonder vlekken is S. Uit fokdieren die er normaal rood uitzien maar die beide drager zijn (Ss x Ss) zou dan 25% van de lammeren vlekken hebben.

Ik heb niet direct informatie gevonden over de Voskop, Solognote of Eifel en het zou interessant zijn om de vererving van vlekken verder te onderzoeken. Misschien per lam een foto maken?

Waar komen de vlekken het meest voor? Kop, poten staart of over het hele lichaam?

Nog een vraag...wat gebeurt er met de vlekken bij het ouder worden? Verdwijnen die of verkleinen of vergroten ze?

Ik lees ook dat fokken met dieren met witte vlekken het wit laat uitbreiden. Uiteindelijk zullen er dan volledig witte dieren overblijven.

Geschreven door Karsten Van Lil op 12/03/2009

Ik kan u vertellen dat ik dit jaar van exact dezelfde combinatie totaal andere lammetjes heb, vorig jaar waren er verschillende met vlekjes en dit jaar is zijn er slechts twee met vlekjes bij en dan nog bij de ooi die vorig jaar een niet gevlekt lam had. Ook weet ik dat men in Wallonie niet spreekt over ardense voskop en houlander maar ardennais roux en ardennais tachet?©. Ondanks dat dit niet het sluitende antwoord op je vraag is wou ik dit toch laten weten om voorbarige conclusies uit te sluiten.