SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Schurft bij schapen
Geschreven door Vandyck Stijn op 16/01/2009

Zijn er nog mensen die dezerdagen schurft onder hun schapen hebben?
Bij mij is het een echte plaag dit jaar, en andere jaren heb ik daar nooit last van gehad.
Aan wat zou dat liggen?
Naast ons woont een boer die altijd wel veel schurft heeft onder zijn koeien, misschien komt het daardoor, ik weet het niet...

Reacties
Geschreven door Vandyck Stijn op 27/01/2009

Nee, mijn buurman heeft geen schapen.
Nu, na een behandeling met ivomec en 2 keer de schapen te wassen met een middel tegen uitwendige parasieten lijkt het beter te gaan.
In handboeken schrijven ze om de schapen volledig onder te dompelen in een bad...
Ik denk dat dit voor grote schapenbedrijven bedoelt is.
Ik kan toch moeilijk voor 15 schapen zo een installatie voorzien?
Bedankt voor de reacties

Geschreven door Steven op 26/01/2009

Lang geleden heb ik het ooit eens onder mijn schapen gehad maar met enkele dieren is het wel snel opgelost.

Heeft die buurman ook schapen? Want het is niet gezegd dat de schurft overkomt van de runderen. Handboeken geven hier geen duidelijkheid over. Wat er wel instaat is dat het typisch erger is in de winter. Ontwormmiddelen zoals ivomec (ivermectines) zouden normaal ook tegen schurft moeten werken.
Men raadt ook aan van hekwerk waarmee de schapen in contact kwamen de laatste weken te ontsmetten.

Geschreven door Karsten Van Lil op 24/01/2009

Vermoedelijk moet je de oorzaak niet verder zoeken, schurft wordt veroorzaak door een mijt die makkelijk overdraagbaar is!