SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

levend erfgoed dag
Geschreven door Luc Van Roeyen op 20/10/2008

Wat vonden jullie eigenlijk van de kwaliteit van de tentoongestelde schapen op de levend erfgoed dag ? Ik vond het eerlijk gezegd maar povertjes . Een aantal dieren vertoonden echt tekenen van ondervoeding. Ook waren er een aantal dieren die duidelijk blauwtong hadden. Ja zeg, dat kan toch niet ? Ben ik te kritisch of heb ik niet goed gekeken ? Graag uw mening.

Reacties
Geschreven door Koen Pille op 15/11/2008

Wat mijn mening betreft, had ik ook niet de indruk dat er ondervoedde schapen stonden, op wat uitzonderingen na. Het kan inderdaad een vertekend beeld geven, als er wat jonge dieren bijstaan (laat geboren). Die hebben uiteraard nog geen type, hebben wat diarree door de stress of niet ontwormd, pootjes niet bijgesneden... Persoonlijk ben ik meer voorstander van, om enkel volwassen dieren, tentoongesteld te zien op de expo. Lammeren wegen en meten heeft geen enkele zin, hetgeen ook niet gebeurt op die dag.
De Houtlanders, Mergellanders en Lakense heb ik intensief bekeken die dag en ik was dik tevreden van het resultaat. De houtlanders zijn er in een kleine 10 jaar tijd mega- op vooruitgegaan en de kwaliteit + aantallen Lakense was voor mij memorabel. De Lakense bij de familie Hermans waren een streling voor het oog, dat mag ook eens gezegd worden. Tekenen van Blauwtong heb ik die dag niet gezien. Een lichte, onschuldige vorm van zere bekjes en-of fotosensibiliteit zag ik wel bij een enkeling.
Ik vond het een geslaagde expo, rekening houdende met de negatieve spiraal waarin de schapenhouderij de laatste jaren zit. Na de mkz.crisis is er veel veranderd, een kluwen van regeltjes en papiertjes is het geworden, hetgeen het er niet leuker op geworden is voor de schapenhouder, laat staan voor de eventuele beginneling. Om nog maar te zwijgen van de constante dreiging voor het uitbreken van ziektes. Hier bij ons in Nederland zitten we al met 3 varianten van Blauwtong, nummertje 1,6 en 8.
Nu ja, ik ben aan afwijken van het onderwerp...

Ik zou zeggen verder boeren op de ingeslagen weg wat onze belgische schapenrassen betreft, en vooral niet altijd ja knikken! Groeten uit Zeeland

Geschreven door Staf Van den Bergh op 15/11/2008

Ik heb gewacht tot ik de meet- en weegresultaten van de rammenkeuring op de Levend Erfgoed Expo heb verwerkt, alvorens te reageren. Voor een volledige analyse verwijs ik naar de volgende ARK (2008-4). Vermoedelijk heb je toch niet goed gekeken. Qua gewicht waren de schapen inderdaad gemiddeld ietsje lichter dan de gemiddelden gemeten tijdens de periode 1999-2005, met uitzondering van het Vlaamse Kuddeschaap en het Kempens schaap. Maar dit is waarschijnlijk te verklaren doordat de gekeurde schapen gemiddeld jonger waren dan de dieren uit de startperiode 1999-05 en zeker niet door "ondervoeding". Op het einde van de zomer, wanneer de dieren volop over (goed) gras hebben kunnen beschikken lijkt mij dat een heel onwaarschijnlijke hypothese. De rammen gekeurd op de jongste Expo waren gemiddeld allemaal zelfs groter en langer en hadden een grotere borstomtrek dan tijdens de periode 1999-05. Niet vergeten dat onze rassen geen "vleesschapen" zijn.
Wat blauwtong betreft, persoonlijk heb ik geen dieren gezien met symptomen van blauwtong en ik heb er heel wat gekeurd tijdens de Expo. De aanwezige dierenarts heeft er evenmin gerapporteerd. Overigens zijn er tot midden oktober voor gans Belgi?´ maar 18 gevallen van blauwtong gemeld bij het FAVV, allemaal op rundveebedrijven en dieren die niet of onvoldoende gevaccineerd waren.