SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Witte Mechelse kalkoenkoppen
Geschreven door Thomas Linssen op 30/09/2008

Hoe vererfd de witte kleur bij mechelse kalkoenkoppen? Ik heb raszuivere koekoek kleurige hanen en hennen en ik denk dat ik 3 hennen en 3 hanen heb die wit zijn. Deze witte dieren komen van eieren die ik heb gekocht bij iemand die 1 koekoek kleurige hen en 2 witte had en een koekoek kleurige haan.
Als ik ?ɬ©?ɬ©n van m'n eigen hanen bij die wittehennen zet, krijg ik dan 50 % witte kuikens?

Alvast bedankt!

Thomas

Reacties
Geschreven door Patrick op 07/10/2008

Ik heb zo een vermoeden dat ooit (dat kan 10-30 jaren geleden zijn of langer) iemand zijn mechelse wou verzwaren door ze te kruisen met de industri?ɬ´le hybride vleeskippen, en als toemaat er de witte kleurslag bijkreeg...
Kan iemand dat bevestigen of weerleggen ?

Geschreven door Michiel Martens op 04/10/2008

Zoals patrick zegt moet er onderscheid gemaakt worden tussen 3 soorten wit die in principe van elkaar onafhankelijk zijn:

1) vuilwit
2) recessief wit
3) dominant wit

uiterlijk onderscheid:
1) vuilwit is 2x verdund zwart en bevat dus steeds nog zwarte/blauwe veertjes. Vandaar dus VUILwit. zoals Patrick uitlegt. Het gaat hier over een VERDUNNINGSGEN.

2) Volledig effen wit, niet te onderscheiden van dominant wit.

3) volledig effen wit, niet te onderscheiden van recessief wit.

Besluit:
1) kunnen we op het zicht eruit halen. 2 en 3 kunnen we enkel door fokken achterhalen.

Om misverstanden uit de wereld te helpen: in de koekoekkleur zit geen van deze soorten wit. Een koekoekkleurige kip is genetisch een ZWARTE kip met witte banden. De witte banden worden veroorzaakt door de zogenaamde KOEKOEKFACTOR. schakeringen binnen ?ɬ©?ɬ©n geslacht in donkerder en lichter koekoek worden veroorzaakt door onbekende genen.

"Moeilijk te zeggen met de aanwezige info met welk wit we hier te maken hebben (ik vermoed dominant)"

Ik zou het hier op recessief wit houden. Dominant wit is bijna enkel bij de leghorn te vinden.

"Is dat wit in die kalkoenkoppen (of evenzeer bij de mechelse hoenders) een historisch bewaard gebleven kleurslag ?"

Geen idee of wit een oorspronkelijke kleur is, maar ik weet wel dat zwart al heel lang bestaat bij de kalkoenkop, maar nu zeldzamer is dan wit.

Geschreven door Patrick op 03/10/2008

Sorry heren, maar hier wordt de bal toch wel serieus mis geslagen:

De kleur "vuilwit", maar laten we ze iets minder onrespectvol "splash" noemen, is helemaal niet "genetisch vervuild", de kleur splash past genetisch proper en perfect bij de kleurslagen zwart en blauw. Inkruisen van andere rassen heeft er niks mee te maken, als je perfect raszuivere blauwe hen en haan kruist, krijg je 1 kuiken op vier vuilwit, 1 op vier zwart en 2 van de vier blauw; Vuilwit is wit waar nogal veel blauwe of zwarte veren tussen zitten.

Daarnaast bestaan er genetisch gezien 2 verschillende witte kleurslagen: dominant wit en recessief wit.
Moeilijk te zeggen met de aanwezige info met welk wit we hier te maken hebben (ik vermoed dominant), maar ik wil toch nog het volgende kwijt:

Is dat wit in die kalkoenkoppen (of evenzeer bij de mechelse hoenders) een historisch bewaard gebleven kleurslag ? Ik denk eerder dat het een moderne creatie is zoals bij zoveel rassen de mode is van nieuwe kleuren te 'cre?ɬ´ren' door inkruisen van andere rassen. Met erfgoedfok heeft dat dan niks meer te maken.

Geschreven door Dries De Rudder op 03/10/2008

Beste Thomas,

Let ook op dat je witte dieren geen 'vuil-witte' dieren blijken te zijn. Ik weet niet precies hoe de toestand bij de koekoek-kleurigen is, maar bij andere kleurslagen komt het soms voor dat witte dieren eigenlijk genetisch gezien niet wit zijn, maar dat hun genen zo 'vervuild' (door inkruisen van andere rassen of door foutief kruisen van kleuren) zijn dat de dieren wit lijken. Om te weten of het over genetisch witte dieren of om vuil-witte dieren gaat, kan je best eens kweken met de dieren. Als de nakomelingen ook mooi wit zijn heb je veel kans dat het om genetisch witte dieren gaat.

Geschreven door Michiel Martens op 01/10/2008

correctie: zwarte dieren zijn niet mogelijk als de witte hennen geen koekoekfactor hebbben. Je krijgt dan toch koekoekhennen omdat de vader kleurzuiver koekoek is.

Geschreven door Michiel Martens op 01/10/2008

Uit deze gegevens kan ik opmaken dat de koekoekhaan van die man niet kleurzuiver is. Er zit wit in (genetisch).

Als je kleurzuivere koekoekhanen kruist met witte zal je theoretisch 0% witte krijgen. Afhankelijk van wat de witte genetisch in zich dragen krijg je dat in de nakomelingen.

Zo zou het kunnen dat de witte geen koekoekfactor hebben waardoor bijvoorbeeld een zwart dier een mogelijke nakomeling is. Al denk ik dat ze de koekoekfactor wel zullen bezitten.