SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

een schaap met diarree
Geschreven door thijs op 27/08/2008

Ik heb vandaag gezien dat mijn ram diarree heeft wat kan ik daar tegen doen?
Moet ik dan direct de dierenarts verwittigen of kan ik eerst nog iets anders proberen?

Mijn ram is wel al ontwormd.

Reacties
Geschreven door marc temmemran op 31/08/2008

En als ze diarree hebben, toch eventjes extra opletten met myasis. Augustus en in mindere mate september geven meestal goede condities, warm en vochtig, voor de vliegen. En diarree trekt de vliegen aan

Geschreven door marc temmerman op 31/08/2008

Ik wou er nog aan toevoegen dat een weide met heel veel klaver ook aan de basis kan liggen van diarree

Geschreven door thijs op 28/08/2008

oe lang dat geleden is da weet ik nie want ik heb hem nog maar 2 weken geleden gekocht ofzo ma mss ligt het door de weide zou wel kunnen.

Geschreven door steven op 28/08/2008

Er kunnen heel wat oorzaken zijn:
Diarree kan het gevolg zijn van voedingsproblemen. Bv. als de ram in een wei gekomen is met veel jong gras (teveel vocht en eiwit).
Het zou ook kunnen dat de ontworming al uitgewerkt is (hoe lang is dit geleden) of dat het middel dat je gebruikt niet werkt (resistente wormen).
Als het aan de voeding ligt dan kan een schrale voeding wel helpen of opstallen en hooi voederen.
Als mijn schapen in een nieuwe wei komen is er soms ook wel diarree (na enkele dagen) maar dat gaat gewoon over.

-