SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

kippen die pikken
Geschreven door Joke Vancuyl op 26/08/2008

Net voor de zomer heeft ?ɬ©?ɬ©n van onze Izegemse koekoekhennen 2 eitjes uitgebroed. Nu willen we de Izegemse koekoek terug in het toompje steken, maar een andere hen pikt enorm en valt haar aan. We hebben nu het 'agressieve' henneke al een aantal dagen apart gestoken, maar iedere keer als we ze terug samen steken, valt ze het andere henneke aan. Wat kunnen we daaraan doen? We zouden ze namelijk graag terug samensteken.

groeten

Reacties
Geschreven door Patrick op 26/08/2008

Misschien is het hennetje een beetje verzwakt door de broedperiode, en dat maakt haar tot een gemakkellijk slachtoffer, waar draait het bij de pikorde namelijk om: de sterkste krijgt het beste eten. De dierenwereld is hard.

Het klinkt misschien hard, maar ik zou het een dagje op zijn beloop laten, zorgen dat de slachtofferkip zeker kan eten en drinken.

Geschreven door Joke Vancuyl op 26/08/2008

We hebben inderdaad al ervaren dat een haantje de hennetjes nogal brutaal ontvangt. (Ben ik blij dat ik geen kip ben!) En ook de hi?ɬ´rarchie is ons bekend. Maar dit is toch seriezer dan de rangorde herstellen. Het ene hennetje is echt bang, ze loopt weg en de andere (kwade) hen loopt erachter, jaagt haar weg, pikt in 1 hap een heleboel pluimen uit, ...
Die ene hen zit nu in 'quarantaine' bij een ander kippenras. Daar zijn geen problemen mee. Het is echt op die ene kip gericht. Wie weet raad?

Geschreven door Patrick op 26/08/2008

Sorry Michiel, maar ik heb de ervaring dat er minder "ambras" is tussen de hennen als er een haan bijloopt, ook bij introductie van een nieuwe hen (tenminste nadat meneer zelf de nieuweling op zijn karakteristieke brutale manier verwelkomt heeft)

Geschreven door Michiel Martens op 26/08/2008

Je moet de ernst van het pikken en aanvallen beoordelen. Ze zullen namelijk altijd wel pikken om de zogenaamde pikorde te bepalen. Dit wil zeggen de rangorde bepalen welke hen eerst mag eten. Bij de meeste rassen moet dit snel overgaan, bij vechtrassen kan dit enkele uren doorgaan. Eens de rangorde bepaald is, zullen ze niet meer pikken.

Het kan helpen met de haan eraf te halen en dan pas na een paar dagen eerst de hennen samen zetten en pas als die overeenkomen terug de haan erbij. Een haan bij een toom geeft de hennen meer "inspiratie" om hun plaats in de groep te verdedigen.
Anders moet je proberen met anti-pik spray, maar dat heb ik nog niet moeten gebruiken voor die reden. (en ik heb een vechtras)