SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

meidoornhaag
Geschreven door lucbruneel op 06/07/2008

Heeft iemand ervaring met volgende:
Ik wil een meidoornhaag planten dit najaar , doch moet ik deze afschermen voor de schapen ,lusten ze dit groene blaadje , ik ben bang dat de haag zal bestormd worden door de schapen?
Omdat we eens naar Limburg zijn geweest ,daar was wel een weide van enkele hectare groot met vele schapen , omheind met een meidoornhaag ,geen enkele schaap werd aangetrokken door de mooie meidoornhaag.

Reacties
Geschreven door Marc Temmerman op 12/07/2008

Zint, eer ge begint.
Ik gebruik nu een weide omzoomd door een oude meidoornhaag 300 m lang. Een haag zul je ooit scheren (liefst 2 x/jaar), ik kan je zeggen het is een werkje. Op zich niet zo erg, echter als je te lang wacht om te scheren en er wat dikkere takken bijkomen --> dan word het een slavenkarwei, het gaat niet vooruit en de doornen hinderen ?É volont?ɬ©. Het terrein is wel eerst met draad afgewerkt en de eerste blaadjes houden de schapen wel kort. Een voskop lust wel een jong blaadje. Had ik de eigenaar geweest dan had ik nooit deze haag geplant. Er staat ook nog 100 m spaanse aak bij, wel dat is een lust om te scheren en is ook een optie om te planten , er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden.
Nou , dit is mijn ervaring, maar denk over enkele jaren eens aan dit berichtje

Geschreven door lieven op 07/07/2008

Genoeg gras = dan laten ze de struiken relatief ongemoeid. Prutsen er wat aan meer niet. Maar wanneer grasaandeel zakt dan vreten ze struikje kaal. Nu als je ervoor kan zorgen dat de struikjes al enige lengte hebben, ben je van die zorg verlost. Ze vreten er wel van maar zolang er bovenaan nog wat blad staat, trekken die (taaie!) struiken er zich zonder problemen door. Op klein stukje grond met cte begrazingis het niet aan te raden denk ik ongeacht het aantal schapen.

Geschreven door lieven op 07/07/2008

Ik heb begin dit voorjaar een 200tal inheemse struikjes geplant op een weide van 1ha (besteld bij rlva: regionaal landschap vlaamse ardennen) waaronder een groot aandeel meidoorn-struiken.
Er liepen toen 20tal ooien met lammeren op. Genoeg gras = dan l