SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

schapen of andere dieren die distels/netels eten?
Geschreven door Tom Van Doren op 16/06/2008

Beste allemaal,

Ik heb op mijn weide wel wat last van netels/distels. Ik vind het zeker geen ramp als er hier en daar enkele speerdistels of kale jonkers staan, maar de laatste jaren "verlies" ik bijna 1/4 van mijn weide doordat mijn voskoppen de akkerdistels/netels zelf + het gras dat errond groeit niet willen opeten. Netels/distels zijn een gevolg van teveel stikstof dacht ik, dus ik hou weinig voskoppen op een groot stuk grond (dus weinig "mest" van de schapen dat op de weide komt). Ik heb verder al vanalles geprobeerd om de distels en netels weg te krijgen, maaien, uittrekken,.. behalve spuiten met herbicide want daar ben ik tegen. Maar niks helpt.

Zou er nu geen dier zijn ook distels en netels eet, misschien als de plantjes net uitkomen..? Ik heb al gehoord dat geiten dit zouden doen, van andere mensen hoor ik dat een ezel zou helpen of zo'n hebridean schaap (met vier horens) maar da's natuurlijk geen lokaal genetisch erfgoed..

Heeft hier iemand ervaring mee? Heeft er iemand een oplossing?

Bedankt,
Tom

Reacties
Geschreven door brecht op 16/01/2011

Even nog een toevoeging op onderstaande reply.
Zoals ik hieronder nog gelezen heb zou je je dieren wat kariger mogen zetten op de wei. Dus niet minder dieren op de wei, maar meer. Indien je de dieren niet bijvoederd kan je de weide niet aanrijken aangezien ze enkel eten wat er op de weide groeit.

Geschreven door brechtlaukens op 16/01/2011

Wij hebben positieve ervaringen met mergellanders.

Hier eten de mergels de toppen van de distels allemaal af zodat er geen meer bloeit. Ze staan nu 3 jaar op het perceel en de hoeveelheid distels en netels neemt al gevoelig af.

Ik heb al gemerkt dat de dieren het moeten leren eten. Jonge dieren leren het hier van de oudere, als we ze na het spenen direct weghalen vertonen ze dit gedrag niet meer. En leeftijdsgenoten welke in de kudde blijven wel.

Ps. Onze mergels komen van bij Bart Courtens, en zoals ik hier onder lees doen ze het daar niet.

Geschreven door Novas op 14/09/2010

Geachte,

UIt onderzoek en eigen ervaring blijkt dat je schapen alles kunt leren eten, dus ook distels en brandnetels. Zelf heb ik texelaars/ swifters en vele buitenlandse rassen en ze eten allemaal brandnetels, akkerdistel, Jacobskruiskruid en andere ongewenste kruiden. Het lekkerste vinden ze de bloem van de planten wat uiteindelijk ook het grootste probleem is doordat deze zorgen voor de vermeerdering van de plant.
Het is gewoon zo dat aldoende en door enig gebrek aan andere voeding men leert om alle planten te eten en waarderen. Ook is het zo dat ze het van elkaar leren. Bijvoorbeeld wanneer de ooien het al kennen pikken de lammeren iets sneller op. Maar wanneer de hele kudde het niet kent zal het leerproces langer duren. Dit is natuurlijk van toepassing op vele gebieden, zoals vreetgedrag, bij verweiden, uitbreken. Kortom 1 schaap over de dam dan volgen er meer (:

Succes met uw bestijding..

Geschreven door willem_anneleen op 13/08/2008

Wij hebben gelijkaardige ervaringen, ook weiden met hier en daar distels en netels op (en buren-boeren die daar af en toe een opmerking over maken)
- sproeien doen we (uit principe) niet
- we zijn bezig met een verschraling van onze weilanden (niet bemesten, dus ook geen kalkcyanamide !, regelmatig maaien en afvoeren en voor de rest begrazen)

* als de schapen (zwartbles) en koeien (hooglander) op een nieuwe weide komen eten ze de eerste week gras, op een dag 'ontdekken' ze precies de smaak van netels, en is de hele weide netelvrij op een paar dagen

* de schapen eten geen distels, de koeien hebben we het 'geleerd': eerst distels afsnijden en laten liggen, daarna eten ze zelf de toppen van de distels af. Voorkeur voor gras blijft wel, dus het is maar tegen het einde dat ze aan de distels beginnen. Ik denk dat je elk "wild" ras dit wel kan aanleren, en zeker geiten !

w

Geschreven door tine Dhollander op 17/07/2008

mijn geiten (bonte) eten met veel smaak alle netels op, half de zomer beginnen ze te toppen, en eten dan gestaag alles verder tot alles op is.

Geschreven door tine dhollander op 17/07/2008

mijn geiten (bonte) eten met veel smaak alle netels op, half de zomer beginnen ze te toppen, en eten dan gestaag alles verder tot alles op is.
de distels daar eten ze voornamelijk de bloemen van (speerdistels)

ik ben er trouwens van overtuigd dat het gezond is voor die beesten.

Geschreven door nic zaman op 27/06/2008

Mijn Vlaamse Kuddeschapen eten brandnetels. Als je weide voor 25% overgroeid is met netels gaan ze die natuurlijk niet allemaal opeten ze helpen toch bij de bestrijding. Wat ik persoonlijk het meest effici?ɬ´nt vind is van de netels uit te trekken bij de wortelstok. Die zijn soms meters lang. Als je daar eens aan begint te trekken dan kijk je ervan op hoeveel netels er op zo ?ɬ©?ɬ©n wortel zitten. Het is wel een beetje werk natuurlijk, maar de netels zijn dan ook echt weg. Als je af en toe zo eens een stuk doet dan win je de strijd wel.

Geschreven door Dries De Rudder op 25/06/2008

Beste Tom,

Ik heb al vaker houtlandschapen distels zien eten (vooral de bloemen, maar ook de plant zelf). Dat doen ze echter vooral als er voor de rest niet te veel gras is. Je redenering om minder schapen te houden omwille van de stikstof kan dus ook tegen je werken aangezien dat betekent dat er meer gras per schaap is en ze dus geen reden hebben om distels te eten.

Deze namiddag heb ik het onkruid in mijn weide afgemaaid en toen at de Vlaamse ram er wel van, zolang ze groeien kijkt hij er liever naar.

Geschreven door Luc Van Roeyen op 20/06/2008

Ik kan er echt niet aan doen hoor maar mijn schapen (200 ooien gemengd mergellanders en suffolks) eten bijna allemaal en met smaak netels en distels. Niet omdat ze honger hebben maar omdat ze het lekkker vinden. Zo vanaf eind mei, als d stengels houtachtig worden hebben ze de smaak te pakken. Voor ik de kudde met electrische netten liet grazen en alleen maar schapen hoedde lustten ze geen netels of distels. Met electrische netten stonden ze al eens langer gedwongen op ruigten en hebben ze netels leren eten en de smaak te pakken gekregen. Als de lammeren ongeveer een jaar oud zijn beginnen ze er ook aan. Eerst een deel maaien wil hen ook nog wel eens aanzetten om te proeven. Voor de rest, een dagje regimen per week op distels en netels zal zeker geen kwaad kunnen. Probeer het eens in de stal met enkel gemaaide netels en distels. Zeker prijs dan.Koffie, olijven, wijn vond ik als kind ook niet lekker maar je kan het wel lekker leren vinden.

Geschreven door bart courtens op 18/06/2008

Wat ik zou doen is nadat je de voskoppen verweidt hebt, en er enkel nog netels en distels staan,er een paar Drentse Heideschapen op steken.Mijn Houtlanders en Mergellanders eten slechts occasioneel wat netels of distels maar ik weet uit ervaring dat die Drenten dat wel graag lusten.

Geschreven door Hans Casneuf op 17/06/2008

Naast distels en tengels hebben we nog die vervelende molshopen: heeft daar iemand een oplossing voor? Hoe goed ze ook zijn voor de bodem, vorig jaar was het in elk geval een plaag (22 mollen op 1ha).

Geschreven door Hans Casneuf op 17/06/2008

Ik heb houtlanders en kalkoenen. Maar helaas ook distels en brandnetels. Ik heb niet de indruk dat die ook maar iets eten van distels of netels, tenzij ze gemaaid zijn. Ik maai regelmatig de ergste plekken met de bosmaaier, vnl de distels, maar ben ook zeer benieuwd of hier nog iemand opduikt met een minder arbeidsintensief idee...

Geschreven door thijs op 17/06/2008

ik heb gehoord dat houtlanders dat opeten ik heb zelf 2 houtlanders op een wei zitten en bij mij zitten er geen distels wel tengels dusja

Geschreven door Joris op 17/06/2008

hier en daar is er lectuur terug te vinden die verwijst naar kalkoenen ivm het eten van netels

Geschreven door Vandyck Stijn op 16/06/2008

Wat naar het schijnt zou helpen tegen netels is de weide goed bemesten met kalkcyniamide.
Is een zeer goede meststof, brand ook de wormlarven dood en zou dus ook netels verbranden.
Deze meststof is wel vrij kostelijk, ook niet onbelangrijk in deze dure tijden...
Wat distels betreft heb ik van een oude man gehoort dat je ze moet maaien net voor ze regen voorspellen.
De regen valt dan in de holle, overblijvende stengens en de rest zou dan doodgaan.
Of het echt waar is weet ik niet.
Ik denk niet dat er een diersoort is die met veel smaak netels of distels zal opeten.

Geschreven door steven op 16/06/2008

Het is een herkenbaar probleem. Ik heb ook weides geerfd waar paarden op werden gehouden en rond de stal en aan de ingang tieren netels en distels welig.

Toch zijn er enkele van mijn (vooral) oudere ooien die vanaf eind mei distels en netels beginnen te toppen. Ze moeten dan wel al krap zitten qua gras en de planten moeten al enige leeftijd hebben (oud e planten steken of prikken minder dan de jonge exemplaren).

De dieren die netels en distels eten nemen de stengel zo\'n 20cm onder de top, bijten voorzichtig de stengel door en eten dan de stengel op van onder naar boven. Soms eten ze ook gewoon de bloemen van de distels op (dat is voor mij ook prima). Er zijn er ook die van distels blad per blad opknabbelen.
Ik heb Vlaams schaap, nu niet direct het natuurreservaat schaap.

Onze ezel is geen liefhebber van netels en distels. In de winter zal hij wel de biezen wat aanpakken.

Wat ik ook doe is de netels en distels met de hand maaien en dan wordt ook alles de volgende dag opgegeten (de planten zijn dan verlept en steken niet, oudere verdroogde planten eten ze weer niet meer)

Dit jaar heb ik bij uitzondering de ergste plekken toch gesproeid omdat ik de strijd aan het verliezen was.