SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

schaap vier uiers
Geschreven door luc bruneel op 10/06/2008

Ik heb een mergellandooi (twee jaar oud) die bij het lammeren weinig melk gaf.We hadden ook blauwtong met ?ɬ©?ɬ©n dode ooi.Nu tijdens het scheren stellen we vast dat de uier twee normale uiers heeft en een derde uier half keer zo groot ,waar ook melk uitkomt ,en aan de andere kant een onvolgroeide uier.Voordien tijdens de verzorging hoeven in februari voor het lammeren was dit zeker zo niet.
Heeft iemand daar ervaring mee.Is dit erfelijk.Hou ik dit schaap?
Graag raad.Dank u wel

Reacties
Geschreven door steven op 12/06/2008

Ik heb verschillende ooien (en rammen ook al gezien) met 4 spenen. Ik heb wel nog niet meegemaakt dat er uit meer dan 2 melk komt. Dezelfde vaststellingen van een Swifterfokker die mij eens gebeld heeft.
Ik heb een verslag liggen van een experiment van rond 1900 waar men geselecteerd heeft op het aantal spenen bij schapen en na een aantal generaties waren er dieren met 7(!) spenen. Dus zeker erfelijk. Of het nuttig is daar heb ik minder info over. Als uw ooi melk geeft uit het 3de kwartier/helft is dat een aanwijzing in die richting.
Kan je wat foto's maken eventueel? Ik vind dit interessant dus de ooi zeker nog niet opruimen. Kan ik je rechtstreeks contacteren hierover?

Groeten

Steven

Geschreven door Luc Van Roeyen op 12/06/2008

De meeste schapen met drie of vier tepels geven melk uit twee tepels en een beetje (soms ) uit de derde of vierde tepel . Geen enkele reden om daarvoor een schaap weg te doen, integendeel, stel je voor , via selectie een vierkwartierig schapenras kweken. Succes verzekerd.

Geschreven door luc bruneel op 10/06/2008

Sorry mensen ,ik heb iets te vlug getypt ,dus het schaap heeft wel degelijk 1 uier en twee normale tepels ,een derde half zo groot en een vierde onvolgroeid.