SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

planning blauwtong vaccinatie
Geschreven door van simaeys op 14/05/2008

Een beetje vooruitlopend op de informatiecampagnes vroeg ik me af wanneer de vaccinatie concreet zal aanvatten en hoe kunnen we ons daar best op voorbereiden? (Veearts uitnodigen, ...)?

Reacties
Geschreven door steven op 09/07/2008

Beste Luc

Zijn uw dieren getest op BT? Ik zie bij FAVV nog geen enkel bericht van nieuwe haarden dit jaar. Ik denk dat het nuttig zou zijn dat "men" weet dat het virus (terug) circuleert.

2de vraag: Werden uw dieren gevaccineerd met telkens een nieuwe naald? Indien niet is dat waarschijnlijk de reden waarom het virus nu zo huishoudt. Heb vorig jaar gelijkaardige berichten gehoord bij iemand die lammeren had ontwormd (via injectie) en daardoor ongewild het virus verspreid heeft (wegens gebruik van dezelfde naald bij meerdere dieren).

Geschreven door Luc Van Roeyen op 05/07/2008

Nu, 14 dagen na de vaccinatie al twee volwassen rammen dood. Deze rammen hebben vorige zomer geen blauwtong gehad, zijn nu gevaccineerd en ondertussen al gecremeerd. Een derde ram gaat er ook het loodje bij leggen. Naar wie mag ik de rekening sturen ? Naar die overheid die mij verplicht om in te enten ? De lammeren hebben nu ook allemaal blauwtong, ondanks het vaccin. Ofwel hebben we te laat gevaccineerd ( ze waren dan al besmet) ofwel werkt het vaccin niet....

Geschreven door Luc Van Roeyen op 16/06/2008

Et voila, vrijdag ook bij mij alle schapen gevaccineerd. Terwijl we bezig waren, gezien dat al een deel van de lammeren blauwtong heeft en geen enkel volwassen schaap.( Bovendien mochten die lammeren volgens de voorschriften eigenlijk niet inge?ɬ´nt worden omdat ze nog geen driemaanden oud zijn.Ja zeg.) Met de imumiteit van blauwtong 2007 zit het dus nog wel goed. De lammeren lijken mij ook minder ziek. De kostprijs kan mij geen ... schelen want ik krijg voor 225 inentingen 337.5 euro terugbetaald en de veearts heeft hier , invullen van de papierenrompslomp meegerekend , nog geen twee uur bezig geweest. Geen .... dus over de kostprijs. Laat ons zeggen dat we een mooie kans hebben laten voorbijgaan om echt iets te leren over het verloop van een ziekte over verscheidene jaren.
En Belgie scoort weer fantastisch wat betreft de organisatie van de verdeling van het vaccin. De dierenartsen krijgen slechts met mondjesmaat toegeleverd. Begin dan maar eens een inentingscampagne. Niet zo in de ons omringende landen (Ned., Lux, Duitsl.) waar de toelevering geen enkel probleem is.Gewoon kwestie van de juiste firma in te schakelen (bv. Intervet)Bovendien wordt , ondanks de registratie van het grootste deel van de schapen, geen enkel oficieel bericht gestuurd naar schapenhouders om over te gaan tot vaccinatie, ook de (bedrijfs)veeartsen laten niks horen aan hun klanten als die zelf geen initiatief nemen want ze hebben toch niet genoeg vaccin beschikbaar. Hier in de buurt zijn boeren die al hun koeien (ook ouder dan 2 jaar) zijn gevaccineerd, en andere die vruchteloos wachten op beschikbaar vaccin. Wat een co?ɬ?rdinatie zeg. En ondertussen plant het virus zich rustig verder en is het al 15 juni. Maar het gras is groen en de lucht is blauw...
Ik volg de evolutie van het virus op en hou jullie op de hoogte. Niker kerieus.

Geschreven door steven op 15/06/2008

Gisteren zijn bij mij ook alle dieren gevaccineerd (43 stuks voor 65 euro).

Vorig jaar is ongeveer de helft van mijn kudde ziek geworden ?ɬ?et enkele dode maar dat was mij al teveel. Daarom stel ik mijn hoop toch wel in vaccinatie.

Waarom?
1) Ervaring in de Mediterane landen (Itali?ɬ´, Corsica, ..) en in Zuid Afrika heeft geleerd dat het de enige mogelijkheid is om het virus weer kwijt te raken.
Wel moet minstens 80-85% van de stapel gevaccineerd zijn dus is een verplichting de beste keuze.
2) Op immuniteit van vorig jaar durf ik niet goed betrouwen? Misschien als ongeveer alles ziek is geweest kan je erop vertrouwen maar bij mij was dat niet zo en de lammeren zijn zeker niet beschermd.
3) Buiten vaccinatie is er niets anders dat werkt tegen BT dus denk ik dat we moeten proberen (zeker als het relatief weinig zal kosten omdat het terugbetaald worddt). Het zou natuurlijk kunnen dat het vaccin niet goed is maar toch liever iets doen dan nog eens een catastrofe meemaken.

Ik sta eigenlijk verbaasd dat het vaccin er op tijd is. Eigenlijk had ik dit niet verwacht.
De komende maanden zullen we weten of het helpt of niet.

Geschreven door Vandyck Stijn op 11/06/2008

Ik heb zaterdag 15 schapen laten vaccineren.
Kostprijs: 47,5 euro.
Na enkele telefoontjes en wat papieren invullen en opsturen zou ik ongeveer de helft terugbetaald krijgen.
In welke maand of in welk jaar dat gaat gebeuren weet ik niet...

Geschreven door Luc Van Roeyen op 09/06/2008

Hoihoi, de overheid geeft een boel geld uit aan het vaccineren van mijn kudde schapen die tussen haakjes verleden jaar ALLEMAAL zonder uitzondering blauwtong hebben gehad( 250 dieren )en dus allemaal + zijn aan het blauwtong virus .Ik ben er ongeveer 50 verloren aan sterfte of onherstelbare schade . Wordt zo'n vaccin niet gemaakt van het virus dat verleden jaar toesloeg en zijn mijn schapen, behalve de lammeren dan , resistent ? en heeft bijgevolg dit vaccin , in de veronderstelling dat het nog werkt ook , geen effect ? Ik vermoed van niet dus afgezien van de werkelijke kostprijs gooit de overheid in mijn keuterbedrijfje zomaar 300 eurokes weg. Dus ik , gewetensvol als ik ben eens geinformeerd of het wel nodig is om te vaccineren en wat als ik weiger ( ik ben ook nog overtuigd TEGEN vaccinatie ) Antwoord : uw bedrijf wordt geblokkeerd en dan nog een sanctietje hier en daar. Dankuwel. Vindt iedereen dit nu normaal ? Denken ze nu echt het virus uit te schakelen met vaccinatie ? In nederland bv is de vaccinatie vrij en aangezien we vlakbij de nederlandse grens wonen zie ik dat virus al remmen aan de grens bij een NW windje. Tweede bedenking : Zullen we eens de helft van mijn kudde vaccineren en zien of dan ook de helft van de kudde al of niet blauwtong krijgt ? Ik neem het risico volledig voor me zelf. Stel je voor dat het niet werkt dat vaccin, wat dan .... Nog iets; ik kan zo al tien schapenhouderstjes met 2 of 3 schapen opnoemen die hun schapen niet laten vaccineren . Hoe ga je dan het natuurlijk aanwezige virus een hak zetten ? Wie kan hier iets meer op antwoorden dan 'we moeten toch iets proberen ' Ik vrees dat er hier en daar een aardig centje verdient wordt met al die vaccinatietoestanden ( veeartsen,pharmceutische bedrijven, ....) en voor de rest genieten we van het mooie weer en het fijne herdersleven .

Geschreven door luc bruneel op 17/05/2008

Wie interesse heeft in de samenstelling van het vaccin en toedieningswijze ,zie dan eens heel goed uitgelegd in het nederlands.Er is volgens mij ?ɬ©?ɬ©n punt die de vaccinatie kan beinvloeden ,dit is dat men niet weet wanneer het produkt dat de veearts gebruikt meer dan 24 uren oud is,want dan is er geen garantie op immuniteit.
http://ggl.vgh.knmvd.nl/uri/?uri=AMGATE_7364_103_TICH_R6206790503094&xsl=AMGATE_7364_103_TICH_L19907155

Geschreven door Staf Van den Bergh op 16/05/2008

Hieronder een stukje dat ik klaarmaakte voor de volgende ARK i.v.m. kostprijs en subsidie vaccinatie blauwtong.

De dierenarts rekent aan de dierenhouder de normale kosten aan voor bezoek en toedienen van vaccin en de administratie daarrond. De dierenhouder kan vervolgens een tussenkomst aanvragen bij de overheid, op voorwaarde dat de vaccinatie in 2008 werd toegediend en de dierenarts de vaccinatie heeft gerapporteerd aan het FAVV. De tussenkomst zal bestaan uit:

- een tegemoetkoming van 20 ?¢‚Äö¬¨ in de operationele kosten van het eerste bedrijfsbezoek van de dierenarts en de vaccinatie van de eerste 5 runderen of de eerste 13 schapen, geiten of herten.

- vanaf het 14de schaap (of hert of de 14de geit): 1,50 ?¢‚Äö¬¨ per gevaccineerd dier

- vanaf het 6de rund: 4,00 ?¢‚Äö¬¨ per dier dat de voorziene dubbele dosis vaccin toegediend heeft gekregen.

De preciese procedure voor het aanvragen van de tussenkomst zal later bekend gemaakt worden.

Geschreven door Koen Vanroye op 16/05/2008

Er zou 20 euro betaald worden per juist gevaccineerd beslag.

Geschreven door luc bruneel op 15/05/2008

Gisteren veearts gekontacteerd.
Vooraf kun je al de lijst opmaken van al de te vaccineren schapen,sanitelnummers,alsook sanitelnummer beslag.Daarna vaccinatie voor 10 schapen ,prijs ongeveer direkt te betalen 30 euro.
Teruggave regeling niet gekend.t'Is wel vooraf te betalen zulle.Weet iemand iets anders.Van deelname in de veearts kosten???

Geschreven door Koen Vanroye op 14/05/2008

Beste,

ik ben giseren naar zo'n info-avond geweest (Geel). Vanaf vandaag zijn de vaccins voor de schapen beschikbaar. Best kan je je veearts laten weten dat hij bij jou mag vaccineren. Hij heeft normaal al vaccins besteld, maar moet nu een planning gaan maken. Hij krijgt namelijk flacons met daarin 100 dosissen. Deze moet hij opgebruiken binnen 24u. Hij heeft er ook wel wat administratie bij.
Na de schapen komen de runderen aan bod en dan pas de andere diersoorten (geiten,...) waarvoor het niet verplicht is te vaccineren. Dit zou dan voor juli zijn.
Alle schapen en runderen geboren voor september 2008 moeten op 31 december 2008 gevaccineerd zijn. De schapen moeten drie maanden oud zijn, de runderen vier maanden.

Groeten,

Koen Vanroye