SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

bronnen historische gegevens
Geschreven door Ruben Boonen op 31/03/2008

In het kader van mijn thesis ("de ethische relevantie van het bewaren van de biodiversiteit door middel van rustieke rassen: hoenderrassen als casus") wordt in een eerste deel het belang van biodiversiteit dmv rasdieren in al zijn verschillende aspecten besproken. E?ɬ©n van die aspecten is het cultuur-historisch aspect, hier ook "levend erfgoed" genoemd.

Er bestaan studies die het belang van cultuur-historische waarde van een ras ondersteunen, maar het zou natuurlijk interessanter zijn om deze onderbouwing te illustreren aan de hand van Belgische rassen in plaats van bv Italiaanse runderrassen.
Op de site staan enkele interessante voorbeelden, zoals oa. het belang van het Vlaams schaap in de lakennijverheid en het Belgisch trekpaard dat een heel belangrijk exportproduct geweest is. Kan iemand me vertellen uit welke bron deze informatie komt?

Alvast bedankt!

Reacties
Geschreven door Ruben Boonen op 05/04/2008

Het kon zijn dat iemand zich nog kon herinneren waar hij/zij dit gelezen had. Gezien het eerder als illustratie zou dienen en dus niet direct belangrijk is in het ganse geheel, zal er niet al te veel tijd aan gespendeerd worden. Ik ga hoe dan ook nog enige algemene werken napluizen (oa Leven van het land : boeren in Belgi?ɬ´ 1750-2000 van Segers et al., 2004) en hopelijk staat daar enige info over deze of verwante onderwerpen.

Toch bedankt en mocht iemand het weten, hou ik me steeds aanbevolen!

Geschreven door Dries De Rudder op 04/04/2008

Beste Ruben,

Dergelijke gegevens kan je vaak afleiden uit economische data, prijsindeces, landbouw-statistieken etc. Andere bronnen zijn tijdschriften of publicaties die het belang van bepaalde rassen vermelden.

Het enige wat ik je kan aanraden is te zoeken... (magere troost voor een thesisstudent) Alles wat je vindt kan nuttige informatie verschaffen, vaak in combinatie met ander materiaal. Het vinden van die informatie is vaak een kwestie van geluk om net daar met je ogen op terecht te komen.

Ook wij krijgen het niet op een dienblad en moeten er vaak uren/dagen naar zoeken (of geluk hebben dat iemand het je aanrijkt), dat geldt voor iedereen vrees ik.