SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

3-ling Voskop
Geschreven door Kurt Vanhooydonck op 14/03/2008

Ik heb dit jaar voor de eerste keer een 3-ling bij een Voskop ooi (2 ramlammeren en een ooilam). De lammeren vari?ɬ´erden bij de geboorte nogal in grootte. De 2 ramlammetjes waren het grootst, maar ik zag ze in het begin alledrie drinken. We zijn nu 9 dagen na de geboorte en ik merk toch wel dat er eentje (het ooilam) klein blijft, terwijl ik de andere zie groeien. De 2 ramlammetjes zie ik nu ook het meeste drinken.

Wanneer moet je overschakelen op bijvoederen met de papfles? Als je bijvoedert met de papfles, drinkt het lam dan ook nog bij de moeder? Hoeveel keer per dag moet je de papfles geven? Is het verstandig om zo'n lam later te gebruiken als moederdier?

Reacties
Geschreven door Steven De Bock op 16/03/2008

Kurt,
We hebben ook 3-lingen.
Goede raad: volg het gewicht (of beter de toename) per lam goed op als je denkt dat er ?ɬ©?ɬ©ntje niet genoeg melk kan drinken en begin op tijd met het bijgeven van melk aan het lam (de lammeren) die te weining krijgen. Zoals Steven ook al zegt, steeds zorgen dat ze de eerste dagen allemaal genoeg biest melk krijgen!
Papfles lammetjes krijgen bij ons pas hun melk een tijd nadat heel de hoop eten (2* per dag bieten en granen) heeft gekregen waardoor ze snel ook zelf gaan mee eten. Eerst melk en dan voederen zou dat vetragen omdat ze na de melk al genoeg hebben. Hoe ouder hoe langer we wachten en hoe minder melk.

Geschreven door steven op 14/03/2008

O ja qua aantal voedingen...
Ik gebruik lammermelk van AVEVE en volg die instructies.
Met weinig beginnen bv. 100cc 4 tot 6x dag en dan stilletjes verhogen tot 200cc rond dag 10 4x/dag, dan naar 400cc tot 600cc 3x per dag. Het hangt af van hoe groot het lam is en hoe vlot het eet. Beter iets te krap voeren dan teveel.
Ook weer afbouwen na dag 50 en de lammeren leren korrel opnemen.

Geschreven door steven op 14/03/2008

ik heb ieder jaar wel ?ɬ©?ɬ©n of meerdere papfleslammeren. Het allerbelangrijkste is dat elk lam genoeg biest binnenkrijgt. Vanaf dag 2 kan je lammermelk beginnen geven.
Zolang de ooi het lam aanvaardt zou ik pap bijgeven en moeder en lammeren samenhouden (buiten). Echte papfleslammeren (zonder moeder) hou ik wat langer binnen omdat ze wat gevoeliger zijn voor wind en regen. Ook veroorzaken ze dan minder onrust door te gaan zuigen bij andere moeders.

Of er een effect is op het gedrag? Papflesdieren worden zeer aanhankelijk maar ik heb nog niet gemerkt dat ze "gestoord" gedrag vertonen als ze zelf werpen. Maar dat is puur mijn ervaring op enkele dieren (Vlaams schaap)